Gepubliceerd op 8 december 2016

Wethouder Henk Dokter:
 Ridderkerk is een aantrekkelijke en vitale vestigingsplaats voor bedrijven

ridderkerk_is_een_aantrekkelijke_en_vitale_vestigingsplaats_voor_bedrijven_optDe afgelopen jaren heeft de gemeente Ridderkerk stevig ingezet op diverse thema’s rondom de lokale economie. Belangrijke speerpunten voor de komende jaren: het uitbouwen van een goed ondernemersklimaat en het verbeteren van de werkgelegenheid.

In het voorjaar van 2013 werd de Notitie Economisch Beleid door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin staan de doelstellingen en acties beschreven die moeten resulteren in betere en meer duurzame bedrijvigheid en werkgelegenheid in Ridderkerk. In de praktijk betekent dit dat de gemeente proactief aan de slag is gegaan om zich meer te profileren als partner voor bedrijven en verbinder tussen ondernemers. 
Volgens wethouder Henk Dokter, onder meer verantwoordelijk voor de aandachtsgebieden-economie, acquisitie bedrijven en de Participatiewet, staan kennismaken met het bedrijfsleven, een netwerk opbouwen en relaties onderhouden hierbij centraal. “Minstens één dag per week maak ik tijd vrij om bij bedrijven langs te gaan. We hebben geweldige en gezonde ondernemingen in Ridderkerk, die belangrijk zijn voor onze economie en de werkgelegenheid. De laatste jaren zijn er veel innoverende bedrijven in opkomst, als gemeente moet je in die ontwikkelingen meegaan en zorgen voor goede randvoorwaarden. Daarnaast zijn er natuurlijk bedrijven die in zwaar weer verkeren, ook daar hebben we oog voor. 
Want hoewel de economie merkbaar 
aantrekt, is het in een aantal sectoren nog moeilijk. Als gemeente kunnen we meedenken over bedrijfsprocessen 
of partijen met elkaar verbinden en zodoende mogelijk een bijdrage leveren 
aan verbetering.”

Faciliteren en verbinden
Bedrijfscontactfunctionarissen Dennis Rietveld en Joyce Groeneweg helpen ondernemers met vragen over ondernemen in Ridderkerk graag verder. Dokter: “Goede communicatie en laagdrempeligheid zijn hierbij de sleutelwoorden. Want ook een simpele vraag kan iets groots en bijzonders worden. Met interesse en persoonlijke aandacht voor de ondernemer, ongeacht de achtergrond of grootte van zijn bedrijf, proberen we te achterhalen wat de toegevoegde waarde is die wij als gemeente kunnen bieden.”
Naast de bedrijfsbezoeken worden de contacten met ondernemers ook versterkt tijdens de netwerkbijeenkomsten die de gemeente organiseert. Tijdens deze bijeenkomsten komen allerlei thema’s aan bod; lokaal inkopen, starters en zzp’ers, een goede bedrijfsomgeving, werkgelegenheid en verbinding met het onderwijs, innovatie en duurzaamheid. “De input van ondernemers hebben we nodig. Door met elkaar in gesprek te gaan, weten we wat er speelt binnen bedrijven en met welke zaken we aan de slag moeten om het ondernemersklimaat verder te verbeteren. Daarnaast wil de gemeente de lokale economie bevorderen en jaarlijks 5% meer bij lokale bedrijven besteden, dus is het belangrijk om hen goed te kennen.” 
Het ondernemersontbijt, op locatie bij een van de deelnemende bedrijven, is dan ook een geliefd contactmoment. Ondernemers schuiven graag aan om zich voor stellen en hun netwerk uit te breiden. “Netwerken werpt echt zijn vruchten af. In ieder gesprek met een ondernemer stel ik hem de vraag wat hij aan netwerken doet. Door nieuwe mensen te ontmoeten, ontstaan er nieuwe kansen en mogelijkheden voor mooie samenwerkingen. De rol van de gemeente tijdens deze bijeenkomsten is voornamelijk die van faciliteren en verbindingen tot stand brengen, daarna doen we een stap terug en is het aan de ondernemer.”

Uitbreiden en investeren

Ridderkerk is een bedrijvige gemeente. In het verleden, het grootste deel van de vorige eeuw, lag de focus vooral op scheepvaartbedrijven en industrie. “Daar is Ridderkerk groot van geworden”, stelt Henk Dokter. “Later kwamen daar ook veel kleinere, ambachtelijke bedrijven bij en natuurlijk speelt de agrofoodsector, met bedrijven die wereldwijd leveren, een belangrijke rol in onze regio. Aanverwante sectoren, zoals transport en logistiek, doen het goed. Voor Cornelisland, het nieuwste bedrijventerrein van Ridderkerk, is vooral het laatste jaar veel belangstelling. Dat was in 2014 en 2015 nog niet het geval. Een duidelijk signaal dat nu de markt weer aantrekt, bedrijven willen uitbreiden en investeren en daarvoor hebben wij gelukkig ruimte beschikbaar.”
De detailhandel kent zijn eigen problematiek. De verschillende wijkwinkelcentra zijn levendig, de buurtbewoners doen hier trouw hun dagelijkse boodschappen. De leegstand van winkels concentreert zich echter in het centrum. “Veel grote spelers zijn omgevallen en dat heeft zijn sporen nagelaten. In overleg met de winkeliers en vastgoedeigenaren kijken we met elkaar welke mogelijkheden er zijn om nieuwe ondernemers aan te trekken en het winkelcentrum aantrekkelijk te maken voor het winkelend publiek.”

Starters

Geheel volgens de landelijke trend heeft ook Ridderkerk te maken met een toenemend aantal kleine zelfstandigen, ongeveer 80% van de bedrijven binnen de gemeentegrenzen heeft minder dan vijf werknemers. “Met elkaar vormen zij een belangrijk deel van de markt. De gemeente heeft de taak om voor een goed ondernemers- en vestigingsklimaat te zorgen. Wij geven startende bedrijven en zzp’ers extra aandacht en bieden ondersteuning met het doel hun kans op succes te vergroten.”
Op initiatief van de gemeente werd in samenwerking met de Kamer van Koophandel en diverse lokale organisaties een speciale startersdag georganiseerd. Starters konden zich laten informeren over allerlei aspecten van het ondernemerschap, workshops bijwonen en ervaringen uitwisselen met andere ondernemers. “Het opbouwen van een netwerk en interactie met succesvolle en ervaren zakenmensen die een coachende rol op zich willen nemen, is heel waardevol voor starters.” «

Tekst: Heleen Versprille / Fotografie: Hans Boutkan

 

 

Onze partners