Gepubliceerd op 6 juli 2020

Haagse ondernemers winnen ‘1,5 metersamenleving’-pitch 

De ‘Social Distance Guard’ is de absolute winnaar van de 1,5 metersamenleving ondernemerspitch, een initiatief van de Economic Board The Hague en Rabobank om Haagse ondernemers met vernieuwende, creatieve, technologische plannen een steuntje in de rug te geven. ‘Juist nu is het van belang te investeren in Haags ondernemerschap en de economie’, zegt Henk Kool, voorzitter van de Economic Board: ‘Alleen samen komen we uit de coronacrisis.’

Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen, komt de economie langzaam weer op gang. De overgang van de intelligente lockdown naar de 1,5 metersamenleving biedt weliswaar nieuwe perspectieven voor ondernemers, maar zeker ook uitdagingen.

De 1,5 metersamenleving pitch is een ludieke actie om Haagse ondernemers met vernieuwende, creatieve, technologische plannen verder op weg te helpen. De initiatiefnemers Rabobank en Economic Board The Hague werken hierin samen met de gemeente Den Haag (en Impact City), WorldStartup, VNO-NCW regio Den Haag, MKB Den Haag, KHN Den Haag, en Stichting bedrijventerreinen Haaglanden.

Tientallen ondernemers – van startup tot MKB – gaven vorige maand gehoor aan de oproep van de 1,5 metersamenleving pitch en stuurden hun ‘coronaproof’ ideeën voor detailhandel, retail, horeca, mobiliteit, kantoren en ICT in. De criteria: creatief, out of the box, snel schaalbaar en met een technologisch component. De jury beoordeelde de plannen op positieve economische en maatschappelijke impact én de bijdrage aan een slimme, technologische en gezonde Haagse stad.

Acht kandidaten mochten online hun plannen pitchen voor een digitaal panel, onder wie Saskia Bruines (Wethouder Economische Zaken Den Haag), Richard van Maurik (Directeur Bedrijven Rabobank Regio Den Haag) en Jose van Dalen (lid Economic Board The Hague). ‘Het is geweldig om getuige te zijn van zoveel samenwerking en ondernemerschap. Dit helpt ondernemers en de maatschappij om makkelijker om te gaan met de 1,5 metersamenleving’, zegt Van Maurik van de Rabobank: ‘Wij kijken ernaar uit om als mentor de nummer 1 winnaar bij te staan bij de uitvoer van de plannen.’

De jury was unaniem: de ‘Social Distance Guard’ van ondernemer Ronald Heemskerk verdiende de eerste prijs. Het apparaatje, dat een signaal afgeeft op het moment dat iemand te dichtbij komt, óf als jij te dichtbij iemand anders komt, helpt afstand houden nu evenementenlocaties weer langzaam opengaan. Heemskerk wint een aanmoedigingsprijs van 750 euro, maar belangrijker: ondersteuning van de initiatiefnemers bij het verder ontwikkelen en uitvoeren ervan én toegang tot hun netwerken. ‘Het is fantastisch dat er van alle kanten wordt geprobeerd evenementen weer op gang te brengen’, zegt Heemskerk: ‘Dat wij zo een bijdrage kunnen leveren, maakt ons trots.’ Een welverdiende tweede en derde prijs gingen naar AM+ van Ties Rijkers en Strealix van Koen Merx. Ook zij kregen een aanmoedigingsprijs als start om hun plannen tot uitvoer te brengen.

Alle ingezonden plannen zijn gedeeld via de (social media) kanalen van de initiatiefnemers en de samenwerkende partners. Henk Kool: ‘Zo hopen we ‘coronaproof’ ondernemerschap aan te moedigen en helpen we de ondernemers een groter publiek in de regio te bereiken.’

Economic Board The Hague is een onafhankelijke denktank en aanjager van de economie van Den Haag. We bundelen de kracht van ondernemers en kennisinstellingen in de stad, geven gevraagd en ongevraagd advies over economisch beleid en initiëren projecten – altijd in samenwerking met andere organisaties – om de Haagse economie te versterken.

Onze partners