Gepubliceerd op 13 december 2016

Mkb in een snel veranderende wereld

tom willaertOp moment van schrijven is er van alles te doen over CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada. Weer een voorbeeld van complex gemaakte (politieke) materie die de gemiddelde burger en mkb’er niet echt boeit. Vooral grote bedrijven en politiek dringen om voorrang om het (economische) belang ervan (ook voor mkb) aan te prijzen.

Gebrek aan transparantie en communicatie over de inhoud, zorgen ervoor dat verschillende belangengroeperingen voor en tegen zo’n verdrag zijn. Hoe vaker zij hun standpunten herhalen, hoe meer navolging die krijgen bij hun achterban via onder andere sociale mediakanalen. Een tunnelvisie en geen bereidheid om naar elkaars argumenten te luisteren, is dan vaak het gevolg. Het gaat dan allang niet meer om de inhoud van de boodschap, maar om scoringsdrang door het eigen gelijk te willen bewijzen!

Een succesvolle gemiddelde mkb’er kenmerkt zich door gewoon te zeggen wie hij is, wat hij kan en wat hij wil. Simpel en doeltreffend de boodschap delen door realisaties te tonen. Die maakt af en toe gebruik van sociale media op een niet-spammerige manier en vaart vooral wel dankzij mond-tot-mondreclame. Een betere herhaling van een boodschap is er niet!

Mkb toont al decennialang aan dat het de enige constante factor is die alle economische (tegen)winden overleeft en past zich altijd aan. Veranderen is een keuze en begint bij jezelf. Weet wat er om je heen gebeurt en het antwoord dient zich aan … 
Het glas is en blijft half vol voor het mkb! «

TOM WILLAERT
Wfs Financial Engineering & Coaching
E-mail tom.willaert@wfs-fd.nl
www.wfs-fd.nl

Onze partners