Gepubliceerd op 17 juli 2017

4 manieren om een outplacement te frustreren

idplein 2e spoorSoms heb je geen andere keus dan een medewerker te laten gaan. De functie is veranderd, de organisatie, of misschien de medewerker zelf wel. Of het nu een gewaardeerde medewerker is waar je eigenlijk geen afscheid van wilt nemen, of een medewerker die al veel te lang op zijn plek is blijven zitten. Er is altijd reden om het afscheid zo lang en pijnlijk mogelijk te laten zijn.

Ben je je boventallige medewerker liever rijk dan kwijt, dan bieden we je een viertal tips om het afscheid zo lang mogelijk te rekken, je kosten de pan uit te laten rijzen en zeker te weten dat het afscheid uiteindelijk met slaande deuren zal plaatsvinden.

Tip 1: Begin pas over outplacement als de kogel door de kerk is
Ongeveer de helft van de medewerkers denkt erover van baan te wisselen. Uit ambitie, of omdat ze het gevoel hebben niet meer op hun plek te zitten. Door vooral niet te praten over carrièreperspectieven extern, waait het misschien wel over. Beter vertrekt iemand uiteindelijk met ruzie, ontslag en een forse transitievergoeding, dan in een goede verstandhouding en als ambassadeur voor je organisatie.

Tip 2: Maak het aantrekkelijk om pas na einde contract te gaan solliciteren
Solliciteren vanuit een baan is vele malen effectiever dan vanuit werkloosheid. En na 4 maanden werkloosheid neemt de kans op werk zienderogen af volgens cijfers van het CBS. Komt 40% van de werkzoekenden binnen 4 maanden weer uit de uitkering, in de 8 maanden er na lukt dat nog maar 10%. Als de einddatum van het contract eenmaal vaststaat bouw dan geen prikkels in voor eerder vertrek. Zorg ervoor dat je werknemer de tijd neemt voor zijn outplacement, om zich eens grondig te oriënteren op een volgende carrièrestap. En na einde contract, eerst een paar maanden tot zichzelf te komen, of op vakantie te gaan van de transitievergoeding. Want dat heeft hij wel verdiend.

Tip 3: Laat je medewerker tot het eind van het traject volop doorwerken
Zolang er salaris betaald wordt, moet er wat tegenover staan. Ok, met een ontslag in het vooruitzicht zal je werknemer wat minder gemotiveerd zijn, en een storende factor kunnen zijn binnen het team. Maar alles beter dan profiteren van de situatie en teveel vrije tijd. Voor niets gaat de zon op, en dat hoort ook een vertrekkend medewerker te beseffen. Plan taken en projecten tot het einde van het contract en plan het afscheid pas op de laatste werkdag. Zo zal je herinnerd blijven worden als een strenge en rechtvaardige werkgever.

Tip 4: Duurkoop is goedkoop
Het goedkoopste outplacementtraject is goed genoeg. Een beetje begeleiding bij het vinden van vacatures en het opstellen van een brief en cv. Dan heb je als werkgever je plicht gedaan. Trajecten moeten vooral niet te intensief zijn, en niet te snel tot resultaat leiden. En als je het traject vanuit de transitievergoeding kunt financieren, dan ligt er voor de werknemer een mooie bonus in het verschiet bij het einde van het contract (voor een extra lange transitievakantie), wanneer je de kosten laag hebt gehouden.

Er zijn voldoende manieren om de handrem te zetten op een outplacement traject. Bij id Plein kennen we ze allemaal. Door werknemers zo goed mogelijk te faciliteren om een snelle overstap te maken naar de volgende baan, creëer je ambassadeurs voor je organisatie voor het leven. Maar waarom zou je dat doen, als het ook met enige wrijving en frustratie kan?

Maarten Freriks, directeur
Edwin van Zuuren, Adviseur Personeelsmobiliteit

id Plein netwerk BV
Outplacement, spoor 2 en re-integratie
W: www.idplein.nl

Onze partners