Gepubliceerd op 31 oktober 2016

MKB’er zal zich creatief ook digitaal moeten profileren

André de Lizer is directeur van belangenvereniging MKB Twente. Als geen ander heeft hij zicht op de ontwikkelingen in de markt. We vragen hem hoe hij de gevolgen van digitalisering en automatisering ziet voor het mkb.

“Ik bezoek gemiddeld vier ondernemingen per dag; dat houdt in dat ik het elke dag minstens wel een keer met een ondernemer over dit onderwerp heb”, zegt hij.Sinds medio 2014 staat André de Lizer aan het hoofd van MKB Twente, de vereniging voor, door en met ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf in de regio Twente. MKB Twente zet zich zowel lokaal als regionaal in voor haar ruim 650 leden, een ledenaantal dat gestaag groeit (ambitie: 2016 afsluiten met 1000 leden). Alle activiteiten van de organisatie zijn gericht op ontwikkeling, ondersteuning en optimalisering van ondernemerschap bij die Twentse leden, met als beoogd resultaat versteviging van hun marktpositie en vergroting van hun zakelijke kansen.“We kunnen onze doelgroep gerust segmenteren in een drietal generaties: de babyboomers, generatie XY en ten slotte de Einstein-generatie, in de leeftijd van 20 tot 24 jaar. Die gaan stuk voor stuk heel verschillend met al die digitale ontwikkelingen om. Ik, als babyboomer, doe mijn best om het allemaal bij te houden – maar niet elke ontwikkeling is aan mij besteed.Een doelgroep als de senioren heeft veel minder interesse in digitale vernieuwing, hoewel ook daar een verschuiving in te zien is. Het gaat telkens sneller en sneller, je kunt je het als ondernemer absoluut niet veroorloven om dat te negeren.Zeker als we het hebben over de social media. Onze events en thema-netwerkbijeenkomsten worden bijvoorbeeld voornamelijk zichtbaar via de social media die we gebruiken. Alle technologische en ICT-ontwikkelingen volgen elkaar echt steeds sneller op; dat vraagt van de oudere generatie een behoorlijke inspanning om aansluiting te vinden om als ondernemer op dat gebied effectief te zijn.Als we het over het mkb hebben, is de handel heel breed. Maar sommige bedrijven lopen in de huidige digitale ontwikkelingen helaas echt achter.”

Samen, slimmer en sterker

Concurrentie bestaat niet meer”, stelt André de Lizer. “Anno 2016 is zakendoen juist een kwestie van combineren, samenhang ontdekken en de samenwerking aangaan met anderen. Op die manier kun je elkaar dan ook aanvullen. ‘Samen, slimmer en sterker’ is ons motto, en dat geldt zeker ook op het gebied van automatisering; systemen moeten immers net zo goed met elkaar kunnen communiceren.” Vanuit zijn vice-voorzitterschap van de cliëntenraad van een Twents ziekenhuis geeft hij het voorbeeld van het EPD, het elektronisch patiëntendossier: het blijft een enorme uitdaging om bepaalde bestaande systemen effectief op elkaar te laten aansluiten.“Wij zijn de generatie van de kennis (is macht) en de informatie. De huidige, jongere generatie zegt echter: kennis delen is vermenigvuldigen. Die geloven daadwerkelijk niet meer in het bestaan van concurrentie.Succesvol ondernemerschap vraagt om heel andere competenties dan voorheen. De wereld verandert. Ook om jouw klant effectief te bereiken zul je creatief moeten zijn. Passie is daarbij uitermate belangrijk, maar op zichzelf staand niet voldoende. Je zult in die steeds sneller veranderende wereld in beweging moeten blijven.”

Het belang van social media

Hij vertelt dat hij qua digitale aanpak in de praktijk duidelijk verschillen ziet. “Ik kom ondernemers tegen die helemaal niets hebben met social media. Maar je zult wel moeten; Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn – je kunt er niet omheen. Je kunt een platform als Twitter gewoon prima inzetten als tool.Als je enkel kijkt naar je bereik qua klanten, zie je dat een zakelijke Facebook-pagina eerder wordt gelezen dan een papieren advertentie. In de praktijk blijkt gewoon dat je de verschillende disciplines zult moeten combineren om resultaat te boeken: het is niet of/of maar duidelijk en/en.”Hij legt uit dat dit betekent dat de hedendaagse ondernemer álles moet combineren: “Je kunt niet volstaan met enkel naar events en netwerkborrels gaan, maar je moet je ook op internet profileren. Niet alleen die bitterbal aan een statafel dus, maar ook digitaal met elkaar communiceren. Elke ondernemer moet zich nadrukkelijk inleven in de nieuwe samenleving.”

Duurzaam toekomstbestendig

“Aan de ene kant moet je creatief zijn als ondernemer, maar aan de andere kant ontlast digitalisering de ondernemer van denkwerk en creativiteit – dat is tamelijk tegenstrijdig. En tóch zul je erin mee moeten gaan, anders moeten gaan functioneren. Want bedenk maar een handelsegment, het maakt niet uit: iédereen wordt er nu eenmaal mee geconfronteerd.Bepaalde ontwikkelingen op social media- gebied worden zakelijk ingezet omdat ze simpelweg beter en sneller werken. En als we social media inzetten als zakelijk communicatiemiddel, moeten we telkens de mogelijkheden tegen elkaar afwegen: ga ik mijn klant benaderen via e-mail of WhatsApp? – de communicatie-ethiek daarbij in beschouwing nemend.”Hoe ziet André de Lizer de toekomst? “Je wilt als organisatie in de toekomst zo duurzaam mogelijk zijn. Als je wilt dat je bedrijf toekomst- bestendig is, moet je blijven investeren in je medewerkers, in mensen – ik onderstreep met klem het belang van MVO People. Dat is dan ook steevast ons stokpaardje. Ik zeg soms tegen ondernemers die de digitale ontwikkelingen écht niet kunnen bijbenen: dan moet je er mensen voor inhuren. Er zijn genoeg prima partijen in de markt die de ondernemer de digitale zorg uit handen kunnen nemen. Besteed het uit, zodat jij je kunt focussen op je core business. Het belangrijkste blijft immers nog altijd ‘geloven in je missie’. Je mag je niet enkel blindstaren op digitaal verkregen informatie. Het gaat om je eigen boodschap, en … kijk: daar komt zowaar weer die passie om de hoek kijken.”

MKB Twente

www.mkb-twente.nl

Tekst: Theo Bennes / Fotografie: René Fokkink

Onze partners