Gepubliceerd op 12 december 2017

De eerste werkdag is de belangrijkste voor een succesvol dienstverband

Een goed begin is het halve werk. Een wijsheid die zeker geldt voor nieuwe medewerkers. Het is raar: bedrijven besteden veel tijd en geld aan het werven en selecteren van goed personeel en vervolgens laten ze het mislopen zodra de nieuwe medewerker voor de deur staat. U hoeft echt geen groot bedrijf te zijn om een goed inwerkprogramma op te kunnen stellen. Sterker nog: juist bij kleinere bedrijven is hier winst te behalen. Met de onderstaande tips gaat u zeker geld verdienen.

De juiste ondertekeningsprocedure

Als u voor een kandidaat heeft gekozen moet die vaak zijn huidige baan opzeggen. Om hem zekerheid te geven geeft u hem een schriftelijke bevestiging via een zgn. aanstellingsbrief. Daarin zet u kort wat er is afgesproken over de indiensttreding. Op onze website vindt u in het volledige artikel Nieuwe medewerker? Een inwerkprogramma levert geld op! een checklist. De arbeidsovereenkomst doet u er “ter info” bij maar die tekent u nog niet.

Verdrink nieuwe medewerker op de eerste dag niet in papier

Stuur alle stukken zoals het personeelshandboek, een lease-auto-overeenkomst e.d. vooraf mee met de aanstellingsbrief.

Contact tijdens opzegtermijn oude werkgever

Vaak duurt het na de aanname nog een maand of meer voordat de medewerker kan beginnen. Als dat zo is, neem dan tussentijds nog een keer contact op.

Eerste werkdag, ontvangst door de personeelsfunctionaris

Bereid de eerste werkdag van de medewerker goed voor. De eerste ontvangst is meestal door de personeelsfunctionaris, zorg dat die rekent op de komst van de nieuwe medewerker en er ook tijd voor heeft. Naast de ondertekening van de arbeidsovereenkomst kan dan bijvoorbeeld besproken worden: personeelsprocedures, vertrouwenspersoon, omgaan met social media, met pestgedrag, met seksuele intimidatie.

Introductie op de afdeling door de leidinggevende

De leidinggevende stelt de medewerker aan zijn nieuwe collega’s voor. Als u een telefoniste/receptioniste heeft, stel de nieuwe medewerker dan ook aan haar voor en zorg dat zij weet op welk telefoonnummer de nieuwe medewerker bereikbaar is. Als u een telefoonlijst heeft, zorg dat de nieuwe medewerker daar dan al op staat. Zorg dat er een goede en ingerichte werkplek klaarstaat inclusief computer met aangemaakt account en e-mailadres. Voor monteurs is er goed gereedschap.

Laat de nieuwe medewerker niet verdwalen

Zorg dat alle informatie voor de nieuwe medewerker gemakkelijk te vinden is voor hem. Laat hem niet verdwalen in uw bedrijfsgebouw (zorg voor een plattegrondje), op uw intranet, in uw bestandsstructuur, in e-mailaccounts en -mappen en vooral niet in uw informele organisatie.

Kleine attentie, groot effect

Door de goede voorbereiding voelt de nieuwe medewerker zich al welkom, u kunt dat extra benadrukken met een bloemetje of een fles wijn. Dat maakt dat ze ’s avonds bij hem thuis ook zullen bevestigen dat hij een goede nieuwe werkgever heeft getroffen.

Buddy

Wijs een “buddy” toe aan de nieuwe medewerker. Meestal is dit één van de meest directe collega’s, liefst een wat oudere, geduldige en loyale medewerker. Deze buddy is het aanspreekpunt voor alle kleine alledaagse vragen en tegelijk een soort leermeester.

Inwerkplan

Maak een planning welk onderwerp uit het takenpakket op welk moment met de nieuwe medewerker aangepakt gaat worden.

Ga regelmatig zitten

Zorg dat de leidinggevende regelmatig met de nieuwe medewerker “gaat zitten” om door te nemen hoe het nu gaat. Geef hem de planning daarvan. Voordeel hiervan is dat de nieuwe medewerker zijn vragen zal opsparen tot die gesprekken.

Nieuwe medewerker ≠ pispaaltje, voorkom pestgedrag!

Nieuwe medewerkers zijn nogal eens het “pispaaltje van de afdeling”. Voorkom dit. Laat de nieuwe collega niet de vervelende klussen te opknappen. Stuur hem niet zonder voorinformatie op moeilijke klanten af. Voorkom pestgedrag en grijp bij het eerste signaal daarvan meteen stevig in. Zie ook de artikelen Pestgedrag negeren kan veel geld kosten! en Uitsluiting is erger dan pesten!

Persoonsgegevens, privacy

Bij de indiensttreding van een nieuwe medewerker komen veel persoonsgegevens over tafel (paspoort, BSN-nummer, bankrekeningnummer, CV, enz.). Ga zorgvuldig met deze persoonsgegevens om. Deel deze informatie niet zomaar met zijn leidinggevende en collega’s.

Dit artikel is een samenvatting. U vindt het volledige artikel via deze link: Nieuwe medewerker? Een inwerkprogramma levert geld op!

Binnenkort stoppen mijn bijdrages aan Het Ondernemersbelang. Maar geen nood, als u mijn artikelen niet wil missen dan kunt u zich hier aanmelden op mijn mailinglist. U ontvangt dan een mailtje zodra ik weer een nieuw artikel heb gepubliceerd. Maximaal eens per 10 dagen.

Onze partners