Gepubliceerd op 26 augustus 2021

Hoe corona de marketingwereld op zijn kop zette

Henri vertelt hoe dat corona de wereld van marketing compleet heeft kunnen veranderen.

Voor de Corona crisis gaven veel bedrijven hun website en online zichtbaarheid niet veel aandacht, waarom zouden ze ook? Hun producten werden toch wel in de fysieke winkel verkocht. De komst van de Corona pandemie zorgde echter voor een complete omwenteling. De winkels werden gesloten en ondernemers hadden geen omzet meer. Bedrijven met een goede webwinkel zagen hun online verkoop fabelachtig stijgen en bedrijven die online verkoop eerst niet belangrijk vonden, besloten om het ook over de online boeg te gooien. Hiervoor was de expertise van een online marketing bureau hard nodig en de vraag om hulp kwam ook bij online marketing bureau HV Media. SEO specialist Henri vertelt hoe Corona de marketingwereld op zijn kop zette.

“Bedrijven konden niet anders, ze moesten wel naar online want er was verder geen enkele mogelijkheid om omzet te genereren”, zegt Henri. “Moesten we voorheen ondernemers zien te overtuigen van het belang van online zichtbaarheid door hoger in Google te staan, nu grepen ze de mogelijkheid om beter vindbaar te worden met beide handen aan. Als team hebben wij onze schouders eronder gezet om de bedrijven die bij ons aanklopten te helpen om zo goed mogelijk door deze crisis heen te komen. Het is werkelijk hartverscheurend als je de verhalen hoort van ondernemers die alles wat ze door jarenlang hard werken hebben opgebouwd, in enkele maanden tijd zagen verdampen”, vindt de online marketeer. “Het was een hele uitdaging om bedrijven weer op weg te helpen, helemaal als er zelfs nog geen webwinkel was.”

De kijk op online marketing is hard veranderd, dat heeft online marketing bureau HV Media wel gemerkt. “Ondernemers zijn aan het denken gezet en ze nemen online marketing nu serieus. Mensen maken echter wel de vergissing door te denken dat als ze hoger in Google staan alles vanzelf wel goed komt, maar niets is minder waar. Een website kan veel bezoekers hebben, maar daarmee worden het nog geen kopers. Om van bezoekers kopende klanten te maken is een gedegen plan van aanpak nodig en dat kost tijd. Stap voor stap werken we naar dat doel door te zoeken naar wat een bedrijf of website uniek maakt in de markt. Ook kijken we welke zoekwoorden relevant zijn voor de juiste doelgroep en wat de unique selling points zijn”, legt Henri de strategie uit. Na Corona is online marketing niet meer weg te denken. “Maar je product moet je ook gewoon in de winkel kunnen kopen want het is toch heel prettig als je iemand in de ogen kunt kijken”, lacht de online marketeer.

Onze partners