Gepubliceerd op 15 juli 2019

Masterclass Storytelling: Wat is jouw verhaal?

Het vertellen van verhalen is zo oud als de weg naar Rome. Ook in onze tijd spreken verhalen nog altijd tot de verbeelding, zeker wanneer de boodschap aanspreekt. Een oprecht en goed verhaal blijft altijd hangen. Het gebeurt steeds vaker dat bedrijven en organisaties hun eigen verhaal vertellen, ook wel storytelling genoemd, om hun product en/of dienst onder de aandacht van de (potentiële) klanten te brengen. Tijdens een Masterclass neemt marketingbureau Ten Stripes u mee in de wereld van storytelling, waardoor u na afloop uw product op een geheel andere wijze kunt presenteren.

“Een goed verhaal raakt de emotie, waardoor het aanspreekt en mensen het beter gaan onthouden”, legt Ten Stripes directeur Bart Joling uit. “Dat is waar het bij storytelling om gaat.” Het verhaal herbergt de missie, visie en kernwaarden van het bedrijf. “En zoals in elk verhaal komt er een held, een helper, een monster dat verslagen moet worden en een goed einde in voor”, voegt Joling er aan toe. “Als je dit gaat vertalen naar bedrijven krijg je vaak hele interessante verhalen, die het waard zijn om te delen met de wereld.”

Foto Gerrit Boer Leek: Ten Stripes. Bart Joling

 

Roman of bierviltje

Storytelling kan op verschillende manieren met de markt worden gedeeld. “Ik heb wel eens een roman voor en over een bedrijf geschreven, dat men als geschenk aan nieuwe klanten meegaf. Maar, storytelling kan ook via social media, video of zelfs op een bierviltje. Voorop staat dat het oprechte verhaal wordt verteld en ja, dan moet je je kwetsbaar en confronterend durven op te stellen. Wij zeggen wel eens: hoe dieper de crisis, des te sterker het verhaal.”

Het meest bekende merk dat via storytelling de markt heeft veroverd is misschien wel Tony’s Chocolonely. “Zij vertellen een verhaal dat in alle aspecten klopt en in combinatie met een goed product, dat is een belangrijke voorwaarde bij storytelling”, geeft Joling aan. “In Noord-Nederland is het verhaal van Vanhulley redelijk bekend. Een bedrijf dat van oude overhemden onderbroeken maakt en mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werk biedt. En ook Energie VanOns spreekt aan. Zij streven naar groene energie van en voor burgers.”

Foto Gerrit Boer Leek: Ten Stripes. Bart Joling

 

Actief

“Met storytelling kun je je echt onderscheiden”, besluit Joling. “En misschien in Noord-Nederland nog wel meer. Wij zien dat bedrijven het interessant vinden, maar dat de verhalen ook beklijven. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Tijdens de Masterclass neemt Ten Stripes de deelnemende bedrijven mee in de wereld van storytelling. Na een korte introductie gaat men actief met de kandidaten aan de slag. Joling spreekt van een intensieve sessie waarin veel gebeurt. “Wij willen ondernemers enthousiast maken voor storytelling, als dat lukt is de Masterclass geslaagd.”

Geïnteresseerd? Aanmelden kan via het Ondernemersbelang.

Klik hier om u aan te melden!

Onze partners