Gepubliceerd op 20 september 2021

Pandemie liet diverse sectoren vorig jaar floreren

Wij spraken voor dit artikel met De Boer Dental. Deze medische groothandel merkte een forse stijging in diens omzet op. Wat bracht de ondernemer het succes?

Voor verschillende sectoren waren de afgelopen anderhalf jaar financieel zwaar. Hoewel de Nederlandse overheid diverse regelingen instelde om deze bedrijven het hoofd boven water te laten houden, viel dit in veel gevallen bepaald niet mee. Denk aan de horecasector, bedrijven als massagesalons en kappers, enzovoorts. Ook in de evenementenbranche heeft men het nog altijd zwaar. Daar het een van de sectoren is waar de omzet nog altijd zeer laag is door geldende beperkingen.

Sterk gestegen vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen

In de afgelopen anderhalf jaar is de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen sterk toegenomen. Ondernemers hebben een zuil met handgel bij de ingang van hun winkel staan, mensen die een contactberoep uitoefenen dragen nog altijd mondkapjes en bijvoorbeeld vinyl handschoenen, enzovoorts. Niet alleen om zichzelf te beschermen, maar ook ter bescherming van de klant. Deze voelt zich vaak prettiger in een zaak waar de coronamaatregelen correct zijn doorgevoerd. Denk naast de mondmaskers en handgel aan het gebruik van plastic schermen. Niet het minst belangrijk is de hoge boete die staat voor een overtreding van de geldende regels.

Veel groothandels kunnen grote vraag niet aan

De plotselinge toename in de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen leidde tot lichte paniek bij verschillende groothandels. De voorraden waren bij veel partijen duidelijk niet ingericht op een pandemie. Hetzelfde geldt voor de processen rond de aanvoer van nieuwe voorraden. Het leidde al snel tot grote tekorten bij deze partijen, waardoor klanten genoodzaakt werden uit te wijken naar een concurrent. Bepaald niet bevorderlijk voor het succes van een onderneming. De kans dat een partij snel weer terugkeert is hierbij klein. Waar het anderen niet lukte, slaagde De Boer Dental er wel in haar processen tijdig aan te passen om zo optimaal te kunnen profiteren van de problemen waarmee concurrenten kampten.

Verandering in de logistieke processen

Voornaamste verschil was de wijziging die De Boer Dental doorvoerde in zijn logistieke processen. Het bedrijf besloot niet langer te wachten op voorraden die per boot naar Nederland kwamen, maar zette in op het vervoer per vliegtuig. Niet zonder risico, daar de kosten voor een transport per vliegtuig veel hoger liggen dan de kosten van het transport per boot. Andersom is een vliegtuig aanzienlijk sneller, waardoor makkelijker aan de vraag vanuit binnen- en buitenland voldaan kon worden.

Wijziging in processen legt De Boer Dental geen windeieren

De keuze om het risico wat de hogere transportkosten met zich meebrengen te dragen, bleek een verstandige voor De Boer Dental. Het bedrijf zag haar omzet exploderen in de afgelopen periode. Inmiddels zoekt de organisatie al naar mogelijkheden om haar processen verder te optimaliseren. Op het moment dat een order binnenkomt wordt er direct een verzendlabel en factuur geprint. Nog mooier is het, wanneer producten aan de hand van robots uit het magazijn gehaald worden en direct kunnen worden verpakt. Zo kunnen klanten nog sneller bediend worden.

Of De Boer Dental een dergelijke stap de komende jaren zal zetten weet de ondernemer nog niet. Wel ziet hij kansen, een verhuizing naar een groter magazijn is een van de opties die hij overweegt. Zo kan er een breder pallet aan producten worden aangeboden om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Doel is om de klant een totaalpakket aan te bieden. Klanten die De Boer Dental momenteel van hulp voorziet lopen uiteen van kappers tot ziekenhuizen en van partijen in de voedingsmiddelenindustrie tot aan de thuiszorg.

Vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen blijft groot

Ook in de komende periode zal de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen groot blijven. Althans dat is de verwachting. Bij verdere versoepelingen zullen veel ondernemers de deuren weer openen voor het personeel. Het maakt dat de kans op besmettingen toeneemt op de werkvloer. Werkgevers hebben hierin een bepaalde verantwoordelijkheid. Zo zouden ze personeel bijvoorbeeld standaard de mogelijkheid moeten bieden om hun handen te ontsmetten. Deze zuilen met handgel zouden op verschillende plekken binnen het kantoor geplaatst moeten worden. Ook zal een deel van de bevolking mondkapjes willen blijven dragen. Soms als verplichting vanuit de werkgever, in andere gevallen voor de eigen bescherming.

De Boer Dental
Bolster 2
9281 KK Harkema
Tel: 085-4871264

Onze partners