Gepubliceerd op 26 augustus 2021

Werknemers hopen snel terug naar kantoor te mogen

Langzaamaan beginnen steeds meer medewerkers van organisaties het thuiswerken zat te worden. Ze snakken naar sociaal contact, anders dan via het computerscherm. Tegelijkertijd zeggen veel mensen te verwachten, dat zij niet volledig terugkeren naar kantoor als de pandemie straks onder controle is en maatregelen worden losgelaten. De verwachting is momenteel dat er in het tweede deel van september nieuwe versoepelingen worden aangekondigd door de regering. Om medewerkers te steunen, kozen veel bedrijven voor het aanbieden van een klein cadeautje. Zo merkte ook aanbieder van deze bedrukte cadeautjes  Lavista relatiegeschenken. Onder meer de bedrukte bidon en het bedrukte strandlaken zijn populair.

Afstand tussen management en werkvloer groter geworden

Doordat er inmiddels zo’n anderhalf jaar vanuit huis gewerkt wordt, is de afstand tussen het management van organisaties en de werkvloer groter geworden. Waar het management haar medewerkers voorheen nog in de pauze of tijdens een bezoek aan de koffiemachine sprak, is dat tegenwoordig niet meer het geval. Veel mensen spreken van een virtuele bubbel waar zij in terecht zijn gekomen tijdens de pandemie. Er wordt gedurende de werkweek met een vaste groep collega’s gesproken. Daar waar het netwerk voor het thuiswerken veel groter was. Collega’s die men nu niet spreekt, sprak men toen wel af en toe in de wandelgangen.

Medewerkers motiveren met een kleinigheidje

Om die afstand gevoelsmatig terug te brengen besloten veel bedrijven medewerkers een kleinigheidje toe te sturen voor de vakantieperiode. Bij het ene bedrijf was dit een borrelpakket om naar de wedstrijden van het Nederlands elftal of bijvoorbeeld de Olympische Spelen te kunnen kijken. Andere bedrijven zetten in op een sportieve zomervakantie, door medewerkers te ondersteunen met een bedrukte bidon en een bijpassende handdoek. Voldoende beweging is cruciaal om te voorkomen dat medewerkers met lichamelijke klachten te maken krijgen. Iets wat steeds vaker voorkomt, doordat er langer wordt gezeten en minder wordt bewogen bij het thuiswerken.

Bedrukte cadeaus een slimme vorm van marketing

Bedrijven hebben tot op zekere hoogte zelf ook baat bij het uitdelen van de bedrukte cadeaus aan medewerkers. Het is een slimme vorm van marketing, naast het feit dat deze cadeautjes medewerkers gemotiveerd houden. Neem de bedrukte bidon die op zal vallen bij andere fietsers. Mogelijk vragen mensen in de groep zelfs of zij de bidon even mogen lenen om wat te drinken. De kans bestaat dat zij thuis nog eens naar de naam van het bedrijf op de bidon zoeken. Iets wat kan leiden tot nieuwe klanten of partners. Het kan vergeleken worden met het uitdelen van bedrukte pennen op een beurs. Ook bedrukte aanstekers zijn al jaren populair, omdat deze vaak worden uitgewisseld onder rokers. Het zijn relatiegeschenken die de naamsbekendheid van de organisatie verbeteren.