Gepubliceerd op 19 maart 2021

Project optimalisatie software als springplank in je groeistrategie

‘Stilstand is achteruitgang’ is een uitspraak die iedere ondernemer ongetwijfeld kent. In de huidige bedrijfswereld waarin de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen is bovendien niets minder waar. Groei realiseren is voor ieder bedrijf cruciaal om het voortbestaan te kunnen garanderen. Flitsende marketingbureaus die exponentiële groei beloven, schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Ook het bereiken van expansie door middel van overnames, fusies en het uitbreiden van vestigingen is populair. Toch zijn er ook mogelijkheden om een goede basis voor bedrijfsgroei te realiseren zonder externe bureaus aan te trekken, uit te breiden of samenwerkingen aan te gaan. Het optimaliseren van de huidige projecten binnen het bedrijf is namelijk een relatief goedkope en laagdrempelige manier om uiteindelijk groei te realiseren. Goed gekozen business software zorgt voor project optimalisatie en vormt daarmee de basis voor een effectieve groeistrategie. Op welke punten kan deze project optimalisatie software concreet worden ingezet om groei mogelijk te maken? Drie concrete adviezen.

Streven naar netto groei

Wanneer een organisatie stilstaat of althans niet voldoende groei laat zien, neigt men vaak naar het zoeken van een oplossing buiten de eigen organisatie. Het openen van nieuwe vestigingen of het overnemen van een concurrent zal de expansie van het bedrijf absoluut bevorderen. In bijna alle gevallen is er echter ook binnen de huidige bedrijfsopzet nog veel te winnen. Groter is immers niet per definitie beter en betekent lang niet altijd ook een toename van de nettowinst. Juist door de reeds lopende projecten efficiënter en effectiever uit te voeren kan groei in de vorm van betere marges en een hoger rendement worden bereikt. Project optimalisatie software kan hier op verschillende onderdelen aan bijdragen. Die winst kan met name behaald worden door:

  1. Gebruik te maken van CRM-systeem dat echt aansluit op het bedrijf;
  2. Nu echt de omslag te maken naar digitale facturatie;
  3. Te investeren in datavisualisatie.

1. Investeer in een passend

CRM-systeem Onderzoek van Appwatching wijst uit dat organisaties die buitengewoon snel groeien een belangrijke gemene deler hebben: zij gebruiken allemaal een eigen gebouwd of in ieder geval een goed passend CRM-systeem. Opvallend is dat de bedrijven die de meest opzienbarende groei laten zien allemaal gebruik maken van een zelf ontworpen CRM-

systeem. Hierdoor is de software voor het managen van klantrelaties perfect afgestemd op de unieke eigenschappen van het bedrijf, waardoor dit proces eenvoudig geoptimaliseerd kan worden. Dankzij een perfect CRM-systeem kunnen deze organisaties de klantprocessen stroomlijnen en steeds meer winst genereren.

Niet iedere organisatie heeft natuurlijk de kennis en middelen in huis om een eigen CRM-systeem te bouwen. Kiezen voor uitgebreide en internationale CRM-software kan dan een goede keuze zijn. Het allerbelangrijkste is het echter om software te kiezen die goed aansluit op de karakteristieken van de organisatie. Betalen voor functionaliteiten die je niet gebruikt biedt geen meerwaarde en gaat, door de hoge prijs van deze software, juist ten koste van de groei. Breng dus exact in kaart aan welke functionaliteiten jouw bedrijf behoefte heeft en neem vervolgens ruim de tijd om een systeem te zoeken dat aan al deze eisen voldoet.

2.Maak nu echt de omslag naar digitale facturatie

Snelle, kundige facturatie is cruciaal voor de bedrijfsliquiditeit en heeft daarmee direct invloed op de groeimogelijkheden van een bedrijf. Het automatisch inlezen, genereren en versturen van facturen zorgt voor een enorme tijdswinst en geef minder kans op fouten. De boekhouding en facturatie volledig digitaliseren geeft bovendien inzicht in bestaande prijsafspraken, marges, winsten en openstaande posten, waardoor de beste financiële beslissingen genomen kunnen worden.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek echter dat veel ondernemers het digitaal factureren nog steeds niet omarmd hebben. Met name de meeste kleine ondernemers werken nog steeds niet met facturatiesoftware. Zonde, want door de facturatie van een project middels software te digitaliseren besparen ondernemers tijd en geld waardoor verdere groei binnen handbereik ligt. Durf daarom dit jaar de omslag te maken en te investeren in goede facturatiesoftware.

3.Profiteer van datavisualisatie

Door de verschillende aspecten van een bedrijfsproject middels software te digitaliseren, beschik je als bedrijf uiteindelijk over een enorme berg belangrijke data. Het visualiseren en analyseren van deze datastromen helpt enorm om de groei van het bedrijf nog verder te kunnen optimaliseren. Goede project software bevat daarom een dashboard voor datavisualisatie, waarin de digitale informatiestromen verzameld, geordend en gecombineerd worden. Een dergelijk dashboard geeft immers in één gebruiksvriendelijk overzicht alle belangrijke informatie over de resultaten van een project. Wat ging er goed en wat kan beter? Beschikken over deze informatie maakt het veel makkelijker om bij een volgend project de juiste beslissingen te kunnen nemen. Hierdoor kunnen volgende projecten, sneller, beter en met meer winst worden uitgevoerd. Het behoeft geen nadere toelichting dat dit de deuren voor verdere bedrijfsgroei wagenwijd openzet.

Uiteindelijk is het aan te bevelen om een softwarepakket te hebben dat op al deze drie punten voor digitalisering zorgt. Uit een onderzoek van McKinsey & Co blijkt namelijk dat investeren in vergaande digitalisering middels project optimalisatie software aan de basis ligt van significante groei. Deze groei is niet alleen terug te zien in de omzet, maar juist ook in de bedrijfswaarde en de winst van een onderneming. Hoe meer er binnen de projecten van een bedrijf gedigitaliseerd is, hoe groter de te behalen omzetgroei. Investeren in goede project optimalisatie software vormt dus een noodzakelijke voorwaarde om de beoogde groeistrategie daadwerkelijk te kunnen realiseren.