Gepubliceerd op 13 september 2021

Interview: ‘Het belang van een betrouwbare webhosting partner’

Online aanwezigheid is een absolute noodzaak voor elke onderneming die in contact wil komen met consumenten; of het nu op B2C- of B2B-niveau is. En een webhosting partner speelt misschien wel de belangrijkste rol in het realiseren van deze online aanwezigheid. Zeker voor bedrijven die enkel verkopen via het internet, zoals e-commerce websites, is de keuze voor een betrouwbare webhosting partner cruciaal.

De dagen dat een webhosting partner enkel werd geselecteerd op basis van prijs, bandbreedte en opslag zijn voorbij. Er is uitgebreid onderzoek nodig voordat je een betrouwbare webhosting partner kiest. Sommige online ondernemers kiezen op basis van gevoel, andere op basis van onderzoek. De laatste trekt vaak aan het langste eind.

Dus waar let je op en wat maakt een ‘betrouwbare’ webhosting partner?
Om online ondernemers handvatten te geven die helpen bij het kiezen van een betrouwbare webhosting partner, zijn we in gesprek gegaan met Raoul Oliemuller. Raoul is meer dan tien jaar actief in de e-commerce. Vanuit zijn ervaring deelt hij met ons wat focuspunten moeten zijn van een webhosting partner en hoe je hier rekening mee kan houden.

Wat is het belang van een betrouwbare webhosting partner?
“De webhosting industrie is een drukke industrie met veel aanbieders. Neem geen overhaaste beslissingen, denk goed na over wat jouw (e-commerce) website nodig heeft”, vertelt Raoul. Een betrouwbare webhosting partner luistert goed en weet je probleemstelling of uitdaging goed te formuleren. Daaraan merk je dat ze echt kijken naar wat je organisatie nodig heeft en welke uitdagingen er zijn. Raoul geeft aan dat de partij moet kijken vanuit jouw perspectief als klant en moet kunnen adviseren vanuit expertise en inzicht. Alleen dan ontstaat er een stabiele samenwerking waarin de neuzen dezelfde kant opstaan.

Hoe belangrijk is het dat een host fungeert als een extra paar ogen?
Een extra paar ogen klinkt alsof de klant alles kan inzien. Het is maar goed dat dat over het algemeen niet zo is, zegt Raoul met een lach. Daarom besteed je het beheer van je infrastructuur ook uit. De extra paar ogen zit hem vooral in het feit dat de host de resources, waardes en aspecten van de omgeving in de gaten houdt, ten behoeve van het uiteindelijke resultaat. En dat resultaat uit zich in het continu monitoren van de omgeving ter verbetering van je performance, security en uptime. Dat is de kwaliteit waar een (managed) webhosting partner aan moet voldoen. En het belang van de klant moet altijd voorop staan.

“Een goede host is namelijk gefocust op de gezondheid van je infrastructuur, performance en veiligheid. Zodoende kan de host je op de juiste manier adviseren en begeleiden naar de juiste oplossing”, gaat Raoul verder. De oplossing die voor jouw organisatie van toegevoegde waarde is. Denk bijvoorbeeld aan het adviseren van een horizontaal schaalbaar platform. Dit kan je enkel in overleg adviseren, omdat er in de basis van de applicatiearchitectuur al rekening gehouden moet worden met het horizontaal schalen. Dit advies is dan ook gekoppeld aan een consult en zal training met zich mee brengen indien nodig. Bijvoorbeeld een training dat is gericht op de Kubernetes als infrastructuur oplossing.

Hoe selecteer je een webhosting partner op deze voorwaarde?
Door met de partij in gesprek te gaan. Hoe goed luistert de partij echt naar jou als klant en stelt deze de juiste vragen. Kan de host je hulpvraag relateren aan een oplossing die past bij jouw (e-commerce) website. Kijk, voor standaard oplossingen hebben wij en andere hosts ook, standaard geformuleerde pakketten en servers. Maar wat komt daarna? Maatwerk en performance tweaking! “Wij als Managed host helpen jou groeien. Door de performance van jouw webshop te garanderen en te tweaken tot er technisch niets meer te verbeteren valt”, zegt Raoul trots.

“Samen werken we aan oplossingen waarmee we succesvolle webshops nóg beter laten presteren om zo het maximale resultaat te behalen”.

Hoe belangrijk is het dat ze begrijpen wat de impact van een goede performance is?
Het is geen hoge wiskunde meer dat performance, als in korte laadtijden, een essentieel onderdeel is van elke (e-commerce) website. Een sitebezoeker wil graag snel overal doorheen klikken. En met snel, bedoel ik dat een webpagina niet langer dan 2 seconden mag laden. Door de blogs, reviews, producten, categoriepagina’s enz. “Ja, alles moet razendsnel zijn”, benadrukt Raoul nogmaals.

Tegenwoordig roepen veel hosts dat ze de snelste zijn. Maar wat gaat de host voor mij doen? Dat zou mijn eerste vraag zijn. Als e-commerce partij ben je altijd op zoek naar het verbeteren van processen, zowel aan de voorkant als achterkant. En naast dat het snel moet zijn, is stabiliteit ook belangrijk. Je wilt namelijk niet dat jouw webshop er tijdens een actie uit ligt. Maar hoe test je dat.

Bij Skyberate kunnen we een load simuleren, bijvoorbeeld door complexe gedragsregels te implementeren die de applicatie uitvoert, zogenaamde bezoekers die bestellingen of zoekopdrachten doen op jouw webshop. Gaat dit meerdere keren goed, dan is jouw shop zowel snel als stabiel.

Als webshop-eigenaar is het niet altijd duidelijk wie voor welk deel van de shop verantwoordelijk is. Wat ligt bij de ontwikkelpartij en wat ligt bij de webhosting partner? 

“Dat is heel duidelijk te scheiden”, begint Raoul. Echter kan het zijn dat er soms verwarring over ontstaat, zoals je zelf aangeeft. Dit is echter wel een kwestie van goed afstemmen van de verwachtingen van de host en ontwikkelpartij. Je ziet vaak dat webhosting partners in verbinding staan met vertrouwde ontwikkelpartijen. En dat de een de ander aanbeveelt. Het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat de chemie goed is en er altijd in jouw belang wordt gehandeld.

“Ook wij werken met een met zorg geselecteerd partnernetwerk”.

Welke rol speelt privacy en dataveiligheid?

Dataveiligheid is een hot topic binnen het e-commerce landschap. En je infrastructuur speelt een belangrijke rol in de veiligheid van jouw klant- en bedrijfsdata. Allereerst dient de partij aan de verplichtingen van de GDPR te voldoen, dit is op Europees niveau bepaalt. Daarbij ben je volgens de AVG-wet ook verantwoordelijk voor het op de juiste manier verwerken van persoonsgegevens. Dus heb je een e-commerce website en verzamel je klantgegevens, dan moet je weten hoe belangrijk het is om data veilig en versleuteld op te slaan.

“Deze verantwoordelijkheid ligt deels bij jezelf, maar ook bij de webhosting partner”, vindt Raoul. Voor websites is een SSL-certificaat een must. Voor hosts ligt het net wat ingewikkelder dan enkel een certificaat. Het begint bij het kiezen van ISO27001-gecertificeerde Nederlandse datacenters, daarna is het belangrijk dat een partij zijn monitoring, firewalls, spam en malware beveiliging op orde heeft. En daarna is het een constant proces van monitoren en optimaliseren.

“We kiezen voor ISO27001-gecertificeerde Nederlandse datacenters en werken intensief samen met partners om het hoogste veiligheidsniveau te waarborgen”.

Veiligheid van data is eigenlijke een ongoing proces dat nooit klaar is. Hackers zullen altijd nieuwe manieren vinden om kwaad te doen, daarom wil je weten hoe een webhosting partner hier nu, en in de toekomst mee omgaat.

Een partner die zich focust op jouw online aanwezigheid en groei

“Een webhosting partner kan met een meerjarig plan rekening houden met de groei van de organisatie. Denk aan het consulteren van schaalbare oplossingen en het neerzetten van een planning gebaseerd op de groeicijfers van de klant”, begint Raoul. Ook hier weet je alleen hoe de webhosting partner kan bijdragen door met ze in gesprek te gaan. Dat is eigenlijk de rode draad in dit hele verhaal. Persoonlijk contact met expertise en autoriteit. De webhosting partner zal je helpen een duidelijk beeld te krijgen over waar je naartoe kan met de ontwikkelingen van je platform en hoe dat jou stabiliteit kan geven.

Raoul: “Een webhosting partner moet meedenken, voorbereid zijn op groei, een flexibele hostingomgeving leveren, bezig zijn met jouw toekomst en altijd gefocust zijn op jouw online succes”.

Kortom

Het is voor de start en groei van jouw online business van cruciaal belang in een vroeg stadium voor een betrouwbare webhosting partner te kiezen. Doe je huiswerk. “Onthoud dat het kiezen van een hostingpartner enkel op prijs het gedoe en de hoofdpijn niet waard is als jouw (e-commerce) website niet goed functioneert of onbereikbaar is”, legt Raoul nogmaals de nadruk op.

Voor de zorgeloze ervaring is het raadzaam om een cloudgebaseerde hostingpartner te kiezen die continu aan jouw online behoeften kan voldoen. Ook wel een perfect werkende hostingomgeving die meegroeit met de behoefte van je onderneming.

Neem contact op met Raoul om te ontdekken hoe snelle en betrouwbare hosting bijdraagt bij het realiseren van jouw online aanwezigheid over de hele wereld.