Gepubliceerd op 3 september 2021

3 Tips om je capaciteit beter te benutten als horecaondernemer

Vanaf 1 oktober stoppen de algemene steunmaatregelen vanuit de overheid voor banen en economie. Tijd om als horecaondernemer de situatie binnen jouw bedrijf onder de loep te nemen. Hoe nu verder? Bij IBEO Boekhouders werken boekhouders gespecialiseerd in horeca. Zij hebben regelmatig contact met horecaondernemers en dus veel kennis en ervaring. Ze geven je 3 tips om als horecaondernemer je bedrijf weer in stelling te brengen.

Tip 1: Digitaliseer je administratie

Ondanks de toenemende digitalisering werken veel horecaondernemers nog met papieren bonnetjes en facturen. Dat is op zich geen probleem, maar in een georganiseerde digitale administratie vind je gemakkelijker gegevens terug en je raakt minder snel bonnetjes kwijt. Zorg dus dat je inkomende facturen meteen scant. En sla deze documenten vervolgens met een duidelijke naam op in overzichtelijke folders. Ook als je de boekhouding uitbesteedt is het handig om je administratie zoveel mogelijk te digitaliseren. Dat scheelt je boekhouder uitzoekwerk en jou dus weer extra kosten. Extra tip: Zorg dat je altijd een back-up hebt van je gegevens.

Tip 2: Omarm je personeel

In de afgelopen 1,5 jaar is door de corona crises het personeelsprobleem in de horeca nog veel groter geworden. Dit vraagt nu om nieuwe acties en samenwerkingsverbanden. De branchevereniging Horeca Nederland (KHN) geeft gouden tips om je medewerkers te binden en te boeien. Zorg dat je als horecaondernemer een goede samenwerking zoekt met je personeel. Zij geven je de mogelijkheid om via hun talenten nieuwe opties zoals bijvoorbeeld de sociale media te gebruiken voor je bedrijf. Sta hier open voor en bekijk de bijdragen en ideeën waar ze mee komen.

Tip 3: Besteed je administratie uit aan een horecaboekhouder

Zelf de boekhouding doen lijkt misschien een goede manier om geld te besparen, maar in de praktijk valt dat toch vaak tegen. De administratie doen kost veel tijd. En als er een foutje in je administratie sluipt, loop je ook nog eens het risico op gedoe met de Belastingdienst. Boekhouders die gespecialiseerd zijn in horeca zijn daarnaast ook goed op de hoogte van de specifieke wet- en regelgeving voor de horeca. Wanneer je een fiscale horeca vraag hebt, moet een algemene boekhouder dit in de meeste gevallen nog uitzoeken. Bij een gespecialiseerde horeca boekhouder is de kans groot dat die toepassingen van regels al kent. Zo profiteer je dus van specifieke fiscale kennis.