Gepubliceerd op 3 januari 2018

Mobile-first als Google rankingsfactor

Het algoritme van Google toont mobielvriendelijke websites hoger in de rankings. Het begrip “mobielvriendelijk” gaat verder dan alleen een responsive webdesign. Laadtijden vormen feitelijk gezien het belangrijkste onderdeel.

Toename mobiel gebruik

Een smartphone is minder krachtig dan een desktop-computer en omdat het gebruik van mobiele apparaten steeds verder stijgt, moeten websites hier optimaal op werken. Niemand wil graag wachten binnen een website en ook op een smartphone niet. Wij horen vaak de aanname van klanten dat mensen alleen de website op een smartphone bezoeken, om het telefoonnummer te achterhalen. Deze stelling is tegenwoordig niet meer waar, want Google zelf toont in zijn zoekresultaten al direct het telefoonnummer van bedrijven. Mensen gebruiken hun smartphone juist om dingen uit te zoeken. Als mensen thuis op de bank zitten of onderweg wachten op de trein duikt iedereen in de smartphone en zoeken ze van alles uit.

Positieve merkopbouw

Een mobile-first website draagt bij aan een positieve merkopbouw. De website presenteert zich optimaal op het beeldscherm, bevat snelle laadtijden en de inhoud leest makkelijk weg. Daar houden bezoekers een positief gevoel aan over. Dát is ook de reden waarom Google mobile-first websites beloont met hogere rankings. De gedachte is dat als een website goed werkt op een smartphone, dat het ook goed werkt op een desktop. Mensen laten zich niet meer beperken tot één apparaat, maar switchen constant van smartphone, naar desktop en/of naar tablet.

Twijfelt u eraan of uw website mobile-first is, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

E-commerce trends 2018

De groei in e-commerce lijkt nog lang niet verzadigd. Echter, even een webshop opzetten en erbij doen, is er niet meer bij. Hier komt bij dat u als webshop-eigenaar continu alert moet zijn voor nieuwe ontwikkelingen, want die zijn er in een groeiende markt volop.

Same day delivery

Lange levertijden zijn een obstakel voor de klant. Wie vandaag dag een product besteld, wil deze het liefst binnen 24 uur in huis hebben. Sommige webshops zijn zelfs al zo ver dat ze ‘same day delivery’ aanbieden. Waar dit eerst als luxe werd gezien, wordt dit steeds meer een must.

Daarnaast eisen consumenten flexibele bezorgopties. Steeds meer klanten kiezen er namelijk voor om pakketjes bij afhaalpunten te leveren.

Omnichannel-strategie

De trend dat bedrijven zich op verschillende verkoopkanalen richten is niet vandaag de dag. Wel blijft het voor velen nog steeds de uitdaging om al deze kanalen volledig op elkaar af te stemmen: omnichanneling. Design, content, tone of voice, service en productkeuze. Zomaar wat elementen die op elkaar afgestemd moeten zijn voor een succesvolle omnichannel-strategie.

digital shopping

Martkplaatsen

Alibaba, Amazon, Bol.com en ook Blokker. Deze webshops verkopen lang niet alleen meer hun eigen voorraad. Ze zijn een marktplaats waar iedereen zijn of haar producten aanbiedt. Wie weet biedt dit extra verkoopkanaal wel kansen voor uw webshop en omnichannel-strategie?! Dergelijke marktplaatsen lijken vooral voor de kleinere webshops een toegevoegde waarde. U lift mee op het reviewsysteem, zij vinden nieuwe klanten voor u en de verkoopdrempel is een stuk lager.

Nieuwe feestdagen

Absoluut een trend die niet mag ontbreken in ons overzicht ‘E-commerce trends 2017’. Sinterklaas en Kerstmis zijn zeker niet meer de enige feestdagen waar u anno 2017 extra geld mee verdiend. Iedere feestelijkheid moet worden aangegrepen om de consument te verleiden. Black Friday was nog nooit zo populair als in 2017!

Websites voor je mobiel

Desktop en laptop verliezen terrein. Het afgelopen jaar namen mobiele online shoppers wederom flink toe. Het aantal aankopen via smartphone steeg namelijk 56% tegenover 2016. Nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce apps maken het gat de komende jaren nog kleiner.

Heeft u momenteel geen webshop, maar bent u voornemens om uw verkoopkanalen uit te breiden met een webshop? Bent u momenteel niet tevreden over de resultaten van uw webshop? Met onze 20 jaar aan kennis en expertise op het gebied van webdevelopment, webdesign, e-commerce en online marketing helpen we u graag in het verwezenlijken van de bedrijfsdoelstellingen. Neem gerust contact op!

Trends social media anno 2018

December 2017. De tijd om vooruit te kijken naar de trends van 2018. Hoe jij ga het onderscheid maken op social media komend jaar? In dit artikel lichten wij de belangrijkste social media trends toe waar uw onderneming van kan profiteren.

Het resultaat dat telt

De key performance indicators (KPI’s) van uw social media waren de afgelopen jaren met name likes, shares en comments. Dit gaat veranderen. Bereik, verkeer en conversie worden uw social media KPI’s. Niet raar, gezien social media anno 2017 gezien wordt als een volwaardig marketingcommunicatie-kanaal binnen elke online marketing-strategie. Met name op Facebook wordt resultaat aan de hand van deze KPI’s het voornaamste wat telt in 2018! Om genoemde KPI’s te verwezenlijken, is het wel nodig om extra marketingbudget te reserveren voor advertenties. Door vernieuwde algoritmes is het steeds lastiger om alleen organisch je berichten goed onder aandacht te brengen.

Video video en nog eens video!

Facebook verwacht dat komend jaar 70% van alle berichten video’s zijn. Cisco heeft zelfs de verwachting dat 80% van alle traffic op internet in 2019 video is. Bij video denkt u waarschijnlijk direct aan duur en complex, terwijl het eigenlijk alleen gaat om het toevoegen van beweging aan content. Animatie, stop motion, cinemagraphs. Allerlei vormen van video die u in 2018 inzet voor een opvallende boodschap richting uw doelgroep.

Mobile-first

Het jaar 2017 was de absolute doorbraak van mobile-first. Toch onderschatten velen deze mobiele revolutie nog altijd. De cijfers liegen er niet om. De tijd die op social media doorgebracht wordt, is meer dan 80% op een mobiele device. Is dit voor u nog niet overtuigend genoeg? Mensen kijken liefst 150 keer per dag op zijn of haar telefoon! Uw social media-campagne moet mobile-proof zijn. Hoe? Gebruik video’s en beeld die er op een mobiel beeldscherm helemaal uitknallen. Ook niet geheel onbelangrijk. Bij het verwijzen naar uw website dient ook deze uit te gaan van de mobile first-benadering.

Laat chatbots het werk doen

Zoekt u nieuwe collega die antwoord heeft op veelgestelde ‘direct messages’ op social media? Ga met een chatbot in gesprek. Zeker weten dat dit een welkome aanvulling is op uw klantenservice-team. Het is de manier om een-op-een communicatie te  combineren met automatisering. En als u uw chatbot optimaal inricht, vergroot die zelfs uw omzet!

Doe iets anders!

Middenin de drukte en overvloed aan content die op social media voorbij komt, kan het lastig zijn om op te vallen. Laat daarom de creatieve geest het werk goed. Bedenk iets spannends, leuks of aparts bij het plaatsen van social media (video-)content.

‘User Generated Content’ kan net iets anders voor uw doelgroep zijn. Het is content van uw consument over uw product of dienst. Zij willen immers maar al te graag dat deze content opgepakt wordt, hetzij positief of negatief. Voordeel van deze content is dat gebruikers het erg geloofwaardig vinden. Want wie gelooft u nou meer? De marketeer of de klant? Op deze manier draagt UGC bij aan de merkattitude en koopintentie.

Ephemeral marketing

Nog zo’n ‘anno 2018 term’ die u wellicht nog niet helemaal bekend in de oren klinkt. Ephemeral marketing! Het type marketing om net even iets anders te doen en op te vallen onder ‘Generatie Z’ (tieners). De bekende stories op Snapchat, Instagram en Facebook worden hieronder geschaard. Waarom is dit type marketing zo populair? Het heeft de ‘fear of missing out’. Omdat de content binnen 24 uur verdwijnt, wilt niemand het missen. Binnen enkele seconden kunt u als marketeer iemand prikkelen. De recent gelanceerde advertenties binnen deze stories, zorgen er ook nog eens voor dat u helemaal kan aansturen op conversie.

De absolute doorbraak van livestreaming

Ook livestreaming op social media kanalen wordt groter en groter! Het afgelopen jaar is het live streamen van beeld al doorgebroken. In oktober 2016 plaatsten 100 miljoen mensen een livestream op Instagram, terwijl dat er in oktober 2017 al 300 miljoen waren. Waarom is livestreaming nou zo populair? Nou, het geeft een exclusief kijkje achter de schermen. Wat echter opvalt, is dat bedrijven hier nog weinig op inspelen. Een gemiste kans! 2018 wordt door nieuwe advertentiemogelijkheden echter de absolute doorbraak van livestreaming. Het maakt het mogelijk livestreaming ruim van te voren aan te kondigen.

De bal ligt bij de micro-influencers

Het inzetten van een persoon of groep om uw doelgroep te beïnvloeden. Influencermarketing is sinds enkele jaren booming. 2018 wordt echter ‘The rise of the influencer’. Momenteel verliest deze vorm van marketing zijn relevantie en authenticiteit. De grote influencers dalen namelijk in hun geloofwaardigheid. Daarnaast geeft een influencer met een bereik van enkele miljoenen geen enkele garantie. Het gaat om de relevante volgers! Oplossing: maak budget vrij voor micro-influencers. Dit zijn influencers met een kleiner bereik, maar staan wel nauw in contact met uw doelgroep. Heb je moeite met het vinden van de geschikte micro-influencer? Platformen waarop micro-influencers zich aanbieden, schieten als paddenstoelen uit de grond.

Het missen van de juiste in-huis expertise of tijdgebrek kunnen het implementeren van deze tips en uw eventuele andere plannen omtrent social media belemmeren. Het uitbesteden van uw social media biedt daarin oplossing. Met onze 20-jarige expertise wisselen wij bij die behoefte graag met u van gedachten. Neem gerust contact met een van onze online marketeers op via contact@acegroup.nl. Tot snel!

SEO-trends van 2018

Per dag vinden er een kleine 4 miljard zoekopdrachten plaats op Google. Daarmee heeft Google een marktaandeel van 90% in Nederland. Ace Group is al sinds 1997 SEO-specialist en voorziet voor 2018 een aantal trends die voortborduren op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Linkbuilding

Linkbuilding blijft ook in 2018 belangrijk. Een sterk backlink-profiel krijgt u niet alleen meer door een grote hoeveelheid links. Integendeel. Deze inkomende links moeten kwalitatief sterk en variërend zijn. Werken aan goede backlinks blijft belangrijk en verdient de volle aandacht, want er zijn een aantal manier om hieraan te werken. Denk eens na over het maken van infographic met daarin allerlei leuke feitjes. Veel mensen vinden infografics ‘hot’ en worden op grote schaal overgenomen. En, als u echter wilt dat uw tekst massaal gedeeld wordt ter bevordering van het backlink-profiel, pas dan eens de skyscraper-techniek toe. Perfect om uw backlink-profiel te upgraden.

Het vergaren van legitieme verwijzingen moet vooral nieuwssites aanspreken. Door een toename van websites die fake-nieuws aanbieden, beoordeelt Google websites meer en meer op autoriteit. Het ontbreken van autoriteit leidt zelfs tot een daling in de rankings, omdat de website dan als SPAM-site wordt aangemerkt.

De basis van SEO blijft hetzelfde

Rankingfactoren als “snelle laadtijden”, “mobile-proof”, “het belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 woorden”, “titel” en “URL” en zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Niks nieuws. Deze onSite- en technische issues blijven evenals linkbuilding belangrijk voor uw SEO in 2018. Het vormt de basis van SEO en dit is hetgeen Google minimaal verwacht van een goede website. Maar let op! Bij het verwerken van zoekwoorden gaat het niet meer zoals vroeger. Gebruik zoekwoordcombinaties en staar u niet blind op één zoekwoord! Google is een zelflerend systeem en wordt continu slimmer en slimmer. Op deze manier leggen zij verbanden in zoekopdrachten en deze beter vertalen naar zoekresultaten van hoge kwaliteit.

Snelle antwoorden in combinatie met featured snippets

De 0-rankings zijn sinds 2016 in Google geïntroduceerd. Ze bieden de uitgelezen kans om op een unieke positie in Google te staan en nog meer verkeer via deze bron te verwelkomen op uw website. Door als zoekopdracht een vraag te stellen aan Google levert een kort antwoord op. Deze ontwikkeling wordt steeds meer uitgebreid. Uit recente onderzoeken blijkt dat 1 op de 3 vragen snel wordt beantwoord door Google. Wij horen u al denken, ‘hoe kom ik als website hiertussen?’. Wij adviseren u om een FAQ-rubriek op de website aan te bieden in combinatie met structured data. Klinkt misschien wel technisch, maar daar zijn wij voor!

Voice search ontwikkelt zich in sneltreinvaart

In de Verenigde Staten maakt 1 op de 5 zoekopdrachten gebruik van ‘voice search’. Met de lancering van producten als Google Home en de Amazon Alexa zet deze ontwikkeling zich door (ook naar andere landen). Maar hoe speel je hier op in als website? Simpel. Schrijf teksten die hardop leesbaar goed klinken. Klinkt het zoals je tegen iemand praat? Dan ben je goed bezig! Normaal gesproken werden webteksten altijd geoptimaliseerd voor specifieke zoektermen. Dat is nog steeds belangrijk, maar Google wordt slimmer en die waardeert websites met hogere rankings wanneer zij voor mensen gebruiksvriendelijke webteksten bevatten.

Gebruikservaring

Hoe een website wordt ervaren, is ook zeker van belang op de rankings van uw website in de organische zoekresultaten. Google snapt dit maar al te goed en hecht hier in 2018 nog meer waarde aan. U moet er dus alles aan doen om de gebruiker langer op de website te houden. Voorkom irritante advertenties en pop-ups, zorg voor een goede navigatiestructuur, zorg dat bezoekers snel de juiste informatie vinden en bovenal, zorg voor een leesbare relevante tekst! Snelle laadtijden en mobile-proof passen natuurlijk ook uitsteken in dit rijtje.

Verbetering voor de mobiel

De mobile first-index stond voor 2017 heel hoog op de agenda. Nu lijkt deze uitrol door Google zeker in 2018 te komen. Waar draait het concreet om? Uw website moet op mobiel de juiste content snel tonen. Relevantie en laadtijden zijn bij de mobile first-index een van de pijlers! De gebruikerservaring moet juist op mobiele apparaten optimaal zijn.

Met alle nieuwe trends die zich op het gebied van SEO aandienen, is dit vakgebied nóg omvangrijker geworden. Het behalen van goede resultaten vraagt om expertise en een investering van uw tijd. Resultaten die wij graag met u willen behalen. Kom gerust eens langs op ons kantoor aan De Maessloot 3 in Rijnsburg om met ons van gedachten te wisselen. De koffie staat klaar!

Online groeien in 2018 Growth Hacking

Vrijwel elke ondernemer wil groeien met zijn onderneming. De een is daar meer bescheiden in dan de ander. Onze samenleving “verdigitaliseerd”, nieuwe generaties staan op en zijn zo wat met een smartphone in hun hand geboren. Ze leven en denken mobiel en daar liggen kansen voor elke onderneming.

Growth hacking is een denkwijze om gericht te werken aan het behalen van resultaat. Daarbij liggen keuzes op basis van data ten grondslag en worden onderbuikgevoelens getoetst en niet halsstarrig vast gehouden.

‘Hacken’ heeft een negatieve lading, maar in ons jargon zijn het ‘kleine aanpassingen’. Dus ‘growth hacking’ zijn kleine aanpassingen met groei als resultaat.

Weinig tijd maar wel resultaat

Ondernemers hebben weinig tijd maar willen wel resultaat. Dus geen eindeloze plannen uitwerken en geforceerd te werk gaan aan vooraf bedachte tactieken. Bij Growth hacking ligt de focus op snelle acties maar bovenal op groei. Als een marketingactie werkt, dan opschalen. Zo niet, dan afkappen. Het is een kwestie van testen, optimaliseren, testen en vooral leren. Leer waar klanten gevoelig voor zijn en speel daar goed op in.

Optimalisatie is de sleutel tot succes!

Ik zie dat veel ondernemers het voor hun website belangrijk vinden om hoge bezoekersaantallen te hebben. Daar investeren ze veel geld in, alleen hebben ze geen idee of ze dit ook daadwerkelijk terugverdienen. Natuurlijk is het belangrijk om bezoekersaantallen op de website te hebben, maar het is waardevoller om meer bezoekers tot actie aan te zetten. Als op een webshop het conversieratio (is verhouding tussen het aantal orders en bezoekersaantallen) wordt verdubbeld, dan behalen we zonder extra bezoekersaantallen een verdubbeling van de omzet. Dus wat kleine aanpassingen op de website maken een groot verschil. Optimalisatie is de sleutel tot succes! En de tools om inzicht te verkrijgen tot het gedrag van bezoekers op de website worden steeds geavanceerder én goedkoper.

Ook voor lokale ondernemers

Denk niet dat alleen webshops online hun geld verdienen. Lokale ondernemers laten zóveel kansen liggen. Google zet juist flink in op personalisatie en lokalisatie: bezoekers krijgen op basis van hun zoekgedrag relevante zoekresultaten en lokale websites komen daardoor hoger in de rankings. Ondanks alle inspanningen van Google, blijven vele lokale ondernemers achter, omdat zij aannemen dat klanten toch wel naar hun winkel komen. Recente onderzoeken laten zien dat mensen al hun onderzoek op de smartphone doen en heel gericht naar de winkel gaan om daar hun aankoop te doen (als ze het al niet online doen). Met Growth hacking worden acties gewoon ingezet en op basis van de verzamelde data worden de vervolgacties hierop aangepast.

Ook voor MKB

Voor bedrijven zonder webshop is Growth hacking ook de sleutel tot succes. Bied toegevoegde waarde voor klanten en maak gebruik van online tools. Stuur klanten e-mails en zie precies in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn. Voor salesmedewerkers is deze data weer relevant om daarop in te spelen tijdens klantcontacten. Breng vervolgens in kaart hoeveel offerte-aanvragen via de website leiden tot opdrachten en wat de gemiddelde omzet is. Zet vervolgens verschillende online- of offline-campagnes in en weet welke campagnes het beste bijdrage aan het realiseren van meer offerteaanvragen (en dus meer omzet).

We leven in een digitaal tijdperk en we hebben zoveel data. Data biedt kansen als je er gericht mee om gaat. Statistieken, social media, e-mailmarketing en websites zijn misschien niet de sterkste kanten van u als ondernemer. U wilt alleen resultaat. De kansen liggen voor het grijpen en het is een kwestie van doen: testen, optimaliseren, testen. Een goede website vormt hierin de basis en dat wordt aangevuld met een slimme toolset. Wilt u ook groeien in 2018 met Growth hacking? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

AceGroup
De Maessloot 3
2231 PX Rijnsburg
www.acegroup.nl 

Onze partners