Gepubliceerd op 10 juli 2017

Duurzaamheid betreft óók 
de zorg voor medewerkers

De in dit magazine gepubliceerde rondetafelbespreking gaat vooral over duurzaamheid in de zin van het verantwoord omgaan met water, energie, grondstoffen en de open ruimte. SKN Bouw voegt daaraan graag de zorg voor eigen medewerkers en voor de gebruikers van de te verbouwen, te renoveren of te onderhouden gebouwen toe.

Richard Jongeneelen en Remco Tuinenburg die samen de directie van dit in Zoetermeer gevestigde bouwbedrijf vormen, hanteren vol overtuiging hun bedrijfsslogan ‘Mensen maken het werk!’. Richard: “Natuurlijk adviseren ook wij duurzame milieusparende oplossingen en materialen en helaas merken ook wij in de praktijk dat dit op korte termijn kostenverhogend werkt en men daarom voor minder duurzame oplossingen kiest. 
Bovendien betreft ons werk praktisch altijd 
het verbouwen, renoveren of onderhouden 
van slechts een gedeelte van een gebouw. 
Ons werk heeft dus maar beperkte invloed op de duurzaamheid van het totale gebouw. 
Wij propageren duurzaamheid maar zorgen 
er in ieder geval voor dat tenminste onze eigen medewerkers op een duurzame wijze werken en op respectvolle wijze met mensen omgaan. Wij streven ernaar om via al onze medewerkers duurzaamheid te stimuleren. Zonder vakbekwame en betrokken medewerkers is het lastig om bouwwerkzaamheden duurzaam uit te voeren.”

Rekening houden met elkaar
Over duurzaamheid ten aanzien van de menselijke factor kunnen Richard en Remco heel wat voorbeelden noemen. Remco: “Wij waarderen de eigen unieke identiteit van onze mensen en stimuleren het zelfstandig kunnen werken in teams. Door in medewerkers te investeren leveren wij ook onze opdrachtgevers kwaliteit, betrokkenheid en continuïteit. Wij willen bijdragen aan een samenleving waarin wij rekening houden met elkaar en elkaar de helpende hand bieden. Iedere medewerker kent zijn of haar verantwoordelijkheid. Onze bouwactiviteiten mogen de processen of dienstverlening op de werklocatie niet verstoren. Dat vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen van al onze medewerkers. In een hotel houden wij rekening met gasten. In een schoolgebouw met lestijden. Bij productiebedrijven heeft het productieproces voorrang. En ook in kantoren en op overheidslocaties mag geen specifieke hinder ontstaan. Iedere werklocatie verlangt een specifieke aanpak. Daarom bespreken wij in een vroegtijdig stadium de impact van onze werkzaamheden. Wij stemmen onze planning en aanpak zoveel mogelijk af op de wensen van de betrokkenen zoals protocollen en werktijden. Wij werken professioneel en beperken de eventuele overlast tot een minimum.”

Service, kwaliteit en nazorg
Richard: “Bij onze medewerkers betekent duurzaamheid en kwaliteit méér doen dan hetgeen de klant verwacht. Goede opleidingen en een goede werksfeer dragen bij aan die kwaliteit. Wat ons betreft is de oplevering van een project niet het einde van de opdracht. Pas als de opdrachtgever tevreden is dan zijn wij dat ook. Zo bouwen wij aan projecten en aan continuïteit van ons relatienetwerk. 
De basis ligt bij Service, Kwaliteit en Nazorg. Wij stemmen onze aanpak en inzet af op opdrachtgevers, onderaannemers en andere relaties.” Remco: “Goede afspraken met alle bij een verbouwing, renovatie of onderhoudsproject betrokken personen is de basis voor succes! Wij zorgen voor een professionele aanpak en uitvoering van het werk. Daardoor blijft eventuele bouwoverlast tot een minimum beperkt.”

Renovatie, verbouw en onderhoud
SKN Bouw heeft bewust voor bepaalde klantgroepen gekozen. Richard: “Wij richten ons vooral op hotels en horeca, kantoren, overheid, productiebedrijven, scholen, zorginstellingen en via aanbeveling op particulieren. Juist door deze focus en keuze hebben wij veel kennis en ervaring van deze branches.” «

SKN Bouw

www.sknbouw.nl


Tekst: Stephan Slee

Onze partners