Gepubliceerd op 19 oktober 2017

Lappen tekst op beeldscherm makkelijker en beter lezen

Met de digitalisering is de hoeveelheid informatie die we ontvangen aanzienlijk toegenomen. Waarom zien we op tegen het lezen ervan en hebben we vaak de neiging de tekst toch maar te printen?

lezen op beeldscherm“Op school leren we lezen vanaf papier en niet vanaf beeldscherm. Dat geldt zelfs nog voor de huidige generaties”, zeggen Marcel Luijendijk, oprichter en directeur van Pro Read® in Nederland, en Tom van Rijk, schoolcoördinator en samen met Luijendijk oprichter van Leesprofs. “Lezen vanaf beeldscherm vergt andere vaardigheden. Metingen met eye trackers laten zien dat we onze ogen niet efficiënt over het scherm laten gaan en daardoor minder informatie opnemen. Bij een beeldscherm zijn andere oogbewegingen nodig. Bij ons leer je die. Daardoor verwerk je de inhoud rustiger. Het lezen wordt minder vermoeiend en je neemt meer informatie op.”

Effectief beeldschermlezen
Luijendijk en Van Rijk werken met een programma dat in 1967 is ontwikkeld voor de Australische luchtmacht. “Inmiddels zijn we actief in 38 landen. Door onze samenwerking met universiteiten over de hele wereld blijft ons programma up-to-date.” Luijendijk heeft de huidige training rond 2007 ontwikkeld, samen met zijn Spaanse collega, de technische universiteit van Barcelona en de Universiteit van Utrecht. “Voor het uittesten gebruikten we de eye tracking-methode van de Erasmus Universiteit. Daarmee kun je zien dat wij zonder training een tekst zeer inefficiënt lezen. Na de training lees je onder andere in woordgroepen en gebruik je je hersenen anders. Je benut zowel het korte- als het langetermijngeheugen beter. We lezen gemiddeld 250 woorden per minuut, terwijl onze hersenen 800 woorden kunnen verwerken. Door in woordgroepen te lezen verwerk je meer woorden.” Daarnaast biedt de training technieken om een tekst eerst te ‘skimmen’. “Je gaat dan eerst snel op een bepaalde manier met je ogen over de pagina’s en herkent dan bij het echte lezen direct waar de voor jou belangrijke informatie staat.” De klassikale training duurt een dag. “In een dag kun je alle vaardigheden leren. Maar je moet ze minstens dertig dagen toepassen om ze echt onder de knie te krijgen. Daarom begeleiden we onze cursisten de eerste vier weken online. Bovendien krijgen ze een inlogcode voor herhalingssessies na twee, vier, acht en twaalf weken.”

Skills for the information age
In het kader van de digitalisering van de rechtspraak traint Pro Read® momenteel rechters en medewerkers om effectief vanaf een beeldscherm te lezen. “Voor veel deelnemers is deze training een eye opener.” Vanzelfsprekend proberen Luijendijk en Van Rijk via Leesprofs ook de onderwijswereld te overtuigen van het nut van hun training. “Wij bieden het programma (e-Learning plus webcoach) aan voor alle vormen van voortgezet onderwijs, van vmbo tot en met hoger onderwijs. Vorig jaar hebben we daarvoor een succesvolle pilot gehad op meer dan dertig scholen.” Niet voor niets luidt het motto van Pro Read® ‘improved reading; skills for the information age’.

Volgens Marcel Luijendijk en Tom van Rijk is de training ook heel nuttig voor ondernemers. “Het is ideaal voor iedereen die regelmatig moet lezen van een beeldscherm, die lezen vanaf een beeldscherm vermoeiend of lastig vindt, zeker bij teksten van meerdere pagina’s, en die de teksten niet wil of kan printen.”

Pro Read®
Zeverijnstraat 24R 1216 GK Hilversum
Telefoon 035 – 624 32 56
E-mail training@proread.nl
www.proread.nl
www.leesprofs.nl

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

Onze partners