Gepubliceerd op 12 december 2018

Loods Goes nu al een succes

Paul van Zeist is sinds vorig jaar april als afdelingshoofd verantwoordelijk voor de Sales & Events in het Nederlands Openluchtmuseum. “Samen met mijn team werk ik aan alle activiteiten die in groepsverband plaatsvinden. We hebben ongeveer 2500 evenementen per jaar, variërend van een schoolreis tot een bedrijvenfamiliedag tot zakelijke bijeenkomsten en seminars. De omzet die we er mee draaien, vloeit terug naar de exploitatie en in investeringen in de ontwikkelingen van historische gebouwen in het museumpark.”

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de verbouwing van een voormalige landbouwwerktuigenloods uit Goes. “Die naam is een beetje lang dus we noemen het Loods Goes. Ooit diende het gebouw als showroom van landbouwwerktuigen in Zeeland. We hebben het gebouw naar Arnhem verplaatst en stomen het nu klaar voor het publiek. Loods Goes is ons nieuwe eventlocatie, het biedt plaats aan 400 personen. Die aantallen zijn we gewend, alleen niet in een ruimte maar door het hele park heen. Daar gaan we nu dus verandering in aanbrengen. Zoals je van ons als museum mag verwachten, hebben wij de originele details van het gebouw zoals het staalwerk en het hout zo veel mogelijk behouden. Vlak bij de ingang zat een huisje voor de opzichter. We nemen dat 100 procent over en maken er een grote bar omheen. Uiteraard is het wel aangepast aan de eisen van deze tijd qua verwarming en sanitair. De audiovisuele mogelijkheden zijn spectaculair: stel dat je bedrijfskleur oranje is, dan kunnen wij er tijdens bijvoorbeeld een productpresentatie voor zorgen dat die kleur het gebouw subtiel verlicht. Het gebouw ligt op loopafstand van de hoofdingang, midden tussen het groen en biedt een prachtig uitzicht op het Zaanse plein met de karakteristieke huizen. We hopen en verwachten dat het gebouw in week 51 klaar is. De Loods Goes is overigens nu al een succes. We dachten dat we eerder klaar zouden zijn, maar hebben wat technische vertraging opgelopen. We hadden al een aantal boekingen staan die we nu hebben moeten verschuiven.”

Veranderende vraag
Paul merkt dat de vraag naar en inhoud van bijeenkomsten/events vanuit het bedrijfsleven is veranderd. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig aan ons gevraagd hoe wij met voeding omgaan. Daar hebben wij uiteraard over nagedacht. We gaan voedselverspilling zo veel mogelijk tegen en gebruiken daar waar het kan biologische producten. Dat is niet alleen de persoonlijke voorkeur van onze chef-kok, maar ook opgenomen in onze visie en in ons beleid. We hebben een tuin op ons terrein waar we groenten kweken en er is een kruidentuin. We produceren sinds tien jaar ook ons eigen bier, onze bierbrouwster is erg bevlogen. Haar inspanningen zijn meerdere malen beloond met uiteenlopende prijzen. De restproducten van het bier, de bierborstel, gebruiken we weer bij onze bakkerij. Zo dragen wij op onze beurt bij aan de circulaire economie. Overigens zijn onze bieren ook buiten het museum te koop bij een aantal Arnhemse horecazaken.”

Wijn/spijs
Ooit had het Nederlands Openluchtmuseum een stoffig imago. Die tijd kan in de annalen worden bijgeschreven. “We gaan mee met de tijd en ontwikkelen voortdurend nieuwe activiteiten voor zowel het publiek als het bedrijfsleven. Sinds vorig jaar is het nieuwe entreepaviljoen met de prikkelende presentatie de Canon van Nederland open voor het publiek. Naast de presentatie zijn in het museumpark verschillende canonvensters te zien. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van een wijn/spijswandeling door het park. De titel moet anders want die bestaat al, maar het idee is aantrekkelijk. Binnen het museum werken we met thema’s. Volgend jaar is het thema Eten & Drinken en de geschiedenis er achter. Suiker is bijvoorbeeld door de eeuwen heen van betekenis veranderd, op dat soort onderwerpen gaan we in. We zijn van plan om vier wandelingen te organiseren, elk jaargetijde een nieuwe. Uiteraard met heerlijke proeverijen.” De komende winter vinden er ook allerlei activiteiten plaats in het museum. “Groot succes is onze schaatsbaan en ijsglijbaan die we ook deze winter weer aanleggen. We combineren de schaatsbaan met allerlei winterse (zakelijke) arrangementen.”

Samenwerking
“We kiezen bewust voor samenwerking met lokale partijen”, vertelt Paul. “De Sligro, Peeze en Arma Verhuur zijn al jarenlang onze partners. Dat heeft een efficiencyvoordeel en een maatschappelijk belang. Zij denken met ons mee, zowel voor als achter de schermen. Zo willen we regelmatig een ander menu presenteren. Om dat goed in te vullen, schakelen we de expertise van de Sligro in. Met CCV hebben we een cadeaukaart ontwikkeld, een leuk idee voor in een kerstpakket.”

Omgeving
Niet alleen de samenwerking met lokale bedrijven is van belang. Paul zoekt ook verbinding met de directe omgeving en vice versa. “We grenzen aan de wijken Cranevelt en Alteveer. Zij hebben ons benaderd met de vraag of wij onze parkeergelegenheid met zonnepanelen willen overdekken. Dat vonden wij een uitstekend idee. Momenteel onderzoekt Arcadis of en hoe dit mogelijk gemaakt kan worden. Ook hier ligt het accent op samen. Samen zaken oppakken, elkaar versterken en waar mogelijk verbeteren.”

Green Key
Als eerste museum in Nederland mocht het Openluchtmuseum sinds juli 2011 de Gouden Green Key voeren. Paul: “De Green Key is hét internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme-, recratie- en evenementenbranche die serieus en controleerbaar bezig zijn met de milieuzorg binnen het bedrijf. Als organisatie met een Green Key gaan wij bewust om met het milieu en de natuur, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en de kwaliteit. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de effecten van onze bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Als museum maken wij bewuste keuzes om een balans te bereiken tussen People, Planet en Profit.”

Hiep hiep
Het museum is sinds 13 juli 2018 al honderd jaar open voor het publiek. In 2012 is de oprichting van het museum al groots gevierd, maar afgelopen jaar was het publiek aan de beurt. Waarom deze twee verschillende momenten? Nou dat zit zo: aan het einde van de 19e eeuw veranderde Nederland in een razend tempo. De industriële revolutie bracht vooruitgang en welvaart, tegelijk dreigden traditionele bouwwerken met daarin uitgeoefende ambachten verloren te gaan. Uit bezorgdheid over deze ontwikkelingen werd in 1912 door een aantal particulieren naar Scandinavisch voorbeeld de Vereeniging ‘Het Nederlandsch Openluchtmuseum’ opgericht. Vanwege de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog werd het pas 6 jaar later officieel geopend. Om uiteindelijk in 100 jaar met 550.000 bezoekers per jaar uit te groeien tot het best bezochte museum buiten de Randstad.”

Het Nederlands Openluchtmuseum
Paul van Zeist
Hoeferlaan 4, Arnhem
Telefoon 026 – 357 61 23
www.openluchtmuseum.nl

Onze partners