Gepubliceerd op 14 december 2018

Hoe maak je reclame gericht op jeugd?

Wist je al dat 93 procent van de jongeren dagelijks televisie kijkt? En dat ruim driekwart dagelijks naar de radio luistert? Dan zou het niet zo moeilijk moeten zijn om jongeren te bereiken met reclame. Zou je zeggen. Wel dus, want jongeren nemen minder graag reclame tot zich via content uitingen. Benieuwd naar wat je kunt doen om toch de jeugd te bereiken? Lees dan snel verder.

De multitask-mentaliteit
Multitasken is iets wat een jongere van nu als geen ander kan. Tv kijken, telefoneren, appen en browsen: het kan allemaal tegelijkertijd. Het is dan ook niet gek dat jonge mensen behoefte hebben aan content die toegankelijk is via meer devices. Opvallend om te zien is ook dat millenials echte content-delers zijn. Zo vindt 46 procent het leuk om met vrienden over een programma te praten tijdens de uitzending. En dat doen ze niet alleen offline, maar ook online. Zo post 27 procent zijn of haar mening over een programma op social media. Ook stuurt maar liefst 69 procent content naar elkaar via chat of e-mail.

Online en offline
Wil je reclame maken die gericht is op de jeugd? Zorg dan dat je jouw content verspreidt op plekken waar je gezien wordt. Denk dus bijvoorbeeld aan social media kanalen als Pinterest, Instagram, Facebook, Snapchat. Maar niet alleen online bereik je de jeugd, ook offline is de jeugd gemakkelijk te bereiken. Hoe? Door overal te zijn en op te vallen. Ga voor content die de jeugd aanspreekt. Kies voor makkelijke en duidelijk taal. Geen lange stoffige literatuur, maar wees kort en krachtig.

Een foto kan al genoeg zijn om op te vallen 
Een foto is soms al genoeg om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan de actie van Bas Smit laatst. Wat begon als een grote grap, werd een dikke hype. Iedereen draagt nu zijn T-shirt om geld in te zamelen voor het Prinses Máxima Centrum.  Met een foto van notabene zijn eigen hoofd, heeft hij heel Nederland bereikt. Van jong tot oud. Iedereen deelde foto’s van zijn of haar Bas Smit shirt op social media, waardoor de inzameling een kaskraker werd.

Ook met print reclame krijg jij de aandacht van de jeugd
Met offline reclame bereik je de jeugd dus ook. Zolang ze online maar over je kunnen praten is het goed. Heb jij ook zo’ n gaaf idee als Bas Smit? Neem dan eens een kijkje op Drukland.nl hier kun je terecht voor al jouw drukwerk. Zo kun je bijvoorbeeld flyers laten bedrukken, posters, visitekaartjes of brochures. Neem snel een kijkje en laat je inspireren door geweldige uitingen!

Onze partners