Gepubliceerd op 30 november 2016


Focus op efficiency, 
digitalisering en 
persoonlijk advies

16-aangeBDO heeft een vernieuwd model, waarbij de dienstverlening afgestemd is op klantniveau. Hierdoor staan de wensen en behoeften van de klant centraal en helpt BDO de ondernemer efficiënter, gezonder en wendbaarder worden.

“Als ondernemer wil je de zekerheid dat je cijfers accuraat 
en up-to-date zijn”, opent Henk Smeenge, partner Accountancy bij BDO. “Tegelijkertijd hebben steeds meer ondernemers ook behoefte aan een adviseur die cijfers kan vertalen naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor de onderneming. 
BDO stemt daarom haar dienstverlening 
op klantniveau af. Daardoor kunnen wij ondernemers bieden wat zij nodig hebben: slimme online oplossingen voor admini-stratieve processen én een persoonlijk adviseur die zorgt voor nieuwe perspectieven.”

“Wij zijn al jaren een betrouwbare partner voor grote bedrijven en MKB (waaronder familiebedrijven) met diensten op het gebied van audit en assurance, belastingadvies, advisory, accountancy en bedrijfsadvies. Door de unieke combinatie van lokale marktkennis, een internationaal netwerk, persoonlijke dienstverlening en een professionele aanpak, helpen wij de klant succesvoller ondernemen.”

Realtime inzicht
Harry Corbeek, partner Belastingadvies bij BDO: “In de nieuwe economie doen kansen zich sneller voor dan ooit. Nieuwe spelregels geven een boost aan zakelijk werken. En een nieuwe generatie staat klaar om het anders te doen. Beter, slimmer, innovatiever. Wie succesvol wil ondernemen, moet zelf ook vernieuwen. Daarom hebben we onze 
interne organisatie binnen de Accountancy en Bedrijfsadvies praktijk opnieuw ingericht.” 
“Cijfers zijn de basis om een resultaatgericht beleid te kunnen voeren”, vervolgt Henk Smeenge. “Onze basisdienstverlening (administratie, jaarrekeningen, fiscale aangiftes) voeren we efficiënt en tegen marktconforme prijzen uit. Dat kan door een stevige focus op ICT, waarbij de omvang van BDO het mogelijk maakt softwarepakketten en -modules op maat te bieden. Met deze online omgevingen en tools heeft de ondernemer (realtime) inzicht in alle financiële zaken en ook toegang tot de salarisadministratie. Door processen te automatiseren, kunnen we de bedrijfsprestaties direct analyseren, branche specifieke benchmarks uitvoeren en betrouwbare prognoses verstrekken.”

Persoonlijk advies
Smeenge: “Vraag is altijd: wat betekenen de cijfers voor de situatie in het bedrijf, voor de positie in de markt en voor de ambities op kortere en langere termijn? Hierbij is de persoonlijke adviseur van BDO kritische sparringpartner, vertrouwenspersoon en raadgever voor de klant. Hij of zij vertaalt de cijfers naar nieuwe inzichten en mogelijkheden, zodat er een onderbouwd advies tot stand komt. De adviseur doet dit niet alleen, maar wordt ondersteund door een vast team mkb- en familiebedrijfspecialisten, zoals financieel analisten, accountants, auditors, fiscalisten en consultants.”

Voor BDO Accountancy & Bedrijfsadvies betekent de herinrichting dat de gezamenlijke teams van accountants en bedrijfsadviseurs zijn opgesplitst. Alle BDO’ers hebben op basis van hun persoonlijke ambitie een keuze gemaakt tussen het accountancyteam enerzijds en het adviesteam anderzijds. Voor de klant blijft de persoonlijke adviseur altijd het vaste aanspreekpunt. Hij of zij is de regisseur die ervoor zorgt dat de juiste specialisten aan de slag gaan.

Corbeek schets het voordeel voor de klant: “Hij heeft in de nieuwe opzet een vaste, persoonlijke bedrijfsadviseur die de organisatie, de cultuur en de ambities van de organisatie door en door kent. Een klankbord, coach en kritisch sparringpartner die gevraagd én ongevraagd advies geeft. Of het nu gaat om een rendementsvraagstuk, bedrijfsopvolging, HR advies, fiscale herstructurering, estate planning of continue procesverbetering. De klant heeft op elk moment de beschikking over de expertise van een professionele dienstverlener met een internationaal netwerk. Alles is gericht op het zo afgewogen mogelijk nemen van beslissingen. De uiteindelijke keuze maakt de klant zelf, want hij of zij blijft als ondernemer verantwoordelijk voor het bedrijf.”

Nieuwe regels voor 2017
Regels veranderen. Soms ruim van tevoren aangekondigd, soms als donderslag bij heldere hemel. Ook fiscale regels. Marco Straten en Harry Corbeek, beide partner Belastingadvies bij BDO, duiden de meest in het oog springende. 
“Als DGA in de eigen onderneming pensioen opbouwen kan per 1 januari niet meer, dat is het plan”, schetst Marco Straten. “Opgebouwd pensioen kan worden afgekocht. Andere optie is deze pensioenrechten omzetten in een oudedagsvoorziening. Derde mogelijkheid is niets doen, dus het vermogen als pensioen laten staan. Addertje onder het gras: bij omzetten of afkopen vervallen de rechten van de partner. Afkopen vraagt bovendien om ruime liquide middelen. Kortom: een complexe materie.” 
In de proefdruk van dit artikel was nog opgenomen het wetsvoorstel voor de afschaffing van de aftrek voor onderhoudskosten van rijksmonumenten. Zo snel kan het dus gaan in de fiscale wereld: de afschaffing is zelf al weer geschrapt dus voorlopig blijven de kosten van onderhoud gewoon aftrekbaar. De afschaffing van de aftrek voor studiekosten met ingang van 
2018 lijkt het vooralsnog wel te halen al 
kan er nog veel gebeuren tot 1 januari 2018.

De VBI (vrijgestelde beleggingsinstelling). Deze beoogde vermogen in Nederland te houden dat voorheen in ‘belastingparadijzen’ werd ondergebracht. Corbeek: “De VBI was mede aantrekkelijk doordat een belastingclaim van 25% naar de toekomst 
kon worden doorgeschoven, dit voordeel is echter vanaf 2017 geschrapt. Een maatregel die uit de lucht komt vallen.”

Tenslotte worden de regels voor het terugvragen van BTW op oninbare vorderingen per 1 januari 2017 soepeler in de woorden van de belastingdienst. Is er één jaar na opeisbaarheid van het factuurbedrag nog niets of slechts een deel ontvangen, dan heeft u recht op BTW-teruggave. “Klinkt goed”, oordeelt Straten, “maar wie dat niet doet binnen één jaar verspeelt zijn recht dit alsnog te doen. Soepeler ja… voor de belastingdienst.”
Meer weten? Kijk op de website of neem vrijblijvend contact op via e-mail of 
telefoon. «
www.bdo.nl

Tekst en fotografie: Huub Luijten

Onze partners