Gepubliceerd op 27 januari 2018

Email marketing is HOTTER than HOT

De digitale nieuwsbrief is weer bezig met een ware inhaalslag als populaire marketing tool.
Waar een aantal jaren geleden nog werd gesuggereerd dat email marketing een wisse dood zou sterven door het succesvolle gebruik van Sociale Media, heeft het juist aan populariteit gewonnen als effectief communicatiemiddel!

Populariteit
Met de recente ontwikkelingen van bijvoorbeeld Facebook, waarbij persoonlijke gegevens zijn gebruikt om gedrag van mensen te analyseren en te beïnvloeden, dreigt sociale media (met name Facebook) als communicatiekanaal zijn populariteit te verliezen. Daarnaast blijkt ook in het onlangs verschenen Email Benchmark 2018 onderzoek dat email marketing voor 2018 wederom op de eerste plaats staat als meest belangrijkste kanaal van de online marketingmix.

Uiteraard is het nog steeds mogelijk om hele doeltreffende campagnes op Facebook te plaatsen om je doelgroep te bereiken. Maar je begrijpt dat wanneer meer en meer van je doelgroep facebook gaat mijden, het steeds minder interessant wordt om juist daar je budget in te zetten.

Eigen regie
Een groot voordeel van email marketing is dat de data alleen van jou is en niemand anders. Het bereik van je email hangt niet af van zoekmachines of sociale media in het algemeen. Jij voert hier dus de gehele regie over. Met de juiste `tone of voice` en interessante content bereik je verder op een leuke directe manier je doelgroep. Om je te helpen  kan een goed reclamebureau ook uitkomst bieden om je doelgroep succesvol te benaderen.

Persoonlijk
Iemand die zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief, wil dus ook graag informatie van je ontvangen en weten wat je voor hem of haar kan betekenen. Het is dus een hele persoonlijke manier om met je bestaande klanten contact te hebben. Gezien het feit dat `klanten loyaliteit` door het gemak van online shoppen de laatste jaren afgenomen is, is dit dus dé manier om op een continue basis je klantrelatie te versterken.

E-mail is meetbaar
Er zijn voldoende platforms te vinden die naast gebruikersgemak, je ook voorzien van relevante informatie die je inzicht verschaffen in de interesses van je klant. Met zogenaamde `heatmaps` kun je bijvoorbeeld in één oogopslag zien welk artikel of dienst het meest populair is. Sommige platforms bieden je daarnaast ook een eigen CRM zodat je ook precies weet wie van je klanten waarin geïnteresseerd is. E-mailmarketing bied je dus een schat aan bruikbare informatie.

Zelf doen of laten doen
Een veel gehoord bezwaar om met e-mailmarketing te beginnen is voor veel bedrijven de factor `tijd`. Je moet immers data verzamelen, maar daarnaast ook de info verzamelen (aanbod, producten, content etc.) om je klant te informeren en inspireren. Ondanks de vele gratis aanbieders van marketingtools waarmee je prachtige email nieuwsbrieven kunt fabriceren, ontbreekt het je vaak aan tijd om je ook nog eens in zo`n programma te verdiepen. Je kunt in zo`n geval ook een communicatiebureau inschakelen om je in het hele proces te helpen. Zij weten als geen ander hoe concrete doelstellingen en boodschappen te formuleren. Dit scheelt je direct in tijd, die je natuurlijk graag wil gebruiken voor het runnen van je business.

Blog: greencreatives

Onze partners