Gepubliceerd op 23 april 2021

Veel bezoekers op je website maar geen aankopen? Dit is hoe je het oplost!

In een goede website gaat veel tijd zitten. Naast het feit dat de functionaliteiten werken, wil je ook dat het er fraai uitziet en er mooie teksten op staan. Gelukkig heb je dit goed doordacht en trekt jouw website veel verkeer. Maar toch lijkt er iets mis te gaan: bezoekers converteren namelijk niet. Wanneer aankopen achterblijven, is dat erg frustrerend. Maar geen zorgen, in dit artikel krijg je 3 tips om het te verhelpen!

Check de instellingen in Google Analytics

Allereerst is het aan te raden om na te gaan of Google Analytics goed is ingesteld. Het komt vaker voor dan je denkt dat dit niet betrouwbaar is ingericht. Check allereerst of er doelen zijn ingesteld in Google Analytics. Wanneer dit niet goed is ingericht, lijkt het alsof de performance van de site vele malen slechter is terwijl dit in de praktijk meevalt. Voorbeelden van doelen zijn het invullen van het contactformulier, het aankopen van een product of een pdf-bestand downloaden.

Naast verkeerd ingestelde doelen, kan het ook misgaan met de ecommercetracking. Wanneer in deze instellingen vinkjes ontbreken, kan het zijn dat Google aankopen helemaal niet registreert. Ga daarom na of je alles goed meet.

Optimaliseer webtechniek: gebruikerservaring, snelheid en veiligheid

Een ander belangrijk element is de techniek van de website. Is de site gebruiksvriendelijk? Navigeert het eenvoudig voor de bezoeker? Weet de gebruiker hoe de site werkt? Webtechniek is alles bepalend voor de gebruikerservaring. Een te trage website zorgt namelijk voor afhakers. Zitten de knoppen op onlogische plaatsen of is de flow hinderlijk? Ook dan kan het zijn dat een potentiële koper afhaakt. Daarnaast kan het ook zijn dat de gebruikerservaring op een ander apparaat slechter is, denk bijvoorbeeld aan de verschillen tussen Apple en Android. Of Chrome versus Explorer. Laat daarom de site en de snelheid uitvoerig testen voor verschillende devices. Voer ook gebruiksanalyses uit om te achterhalen of hier mogelijk het probleem ligt. Met goede techniek en een prettige gebruikerservaring kun je doelgericht conversies verhogen.

Maak een overtuigend contentplan

Soms ligt het niet aan instellingen en techniek. Het kan ook zijn dat er andere elementen niet voldoende bijdragen aan het hogere doel. Zo kan het zijn dat in de basis een goed plan ontbreekt, vooral met het oog op content. Content heeft en zeer belangrijke functie op de site. Het vertelt iets over branding, het prikkelt de gebruiker en portretteert verwachtingen. Misschien nog wel het allerbelangrijkste: goede content overtuigt. Met content vertel je het belangrijkste verhaal van jouw bedrijf. Gaat er iets mis in de content? Oogt het onbetrouwbaar? Spreekt het een verkeerde doelgroep aan? Of kwalijker: de verwachtingen zijn te laag, of te hoog? Dan raak je de bezoeker mogelijk kwijt. Ga dus na of de content op jouw site in één lijn is, of je de juiste doelgroep aanspreekt en of je deze stijl consistent overal doorvoert. Daarnaast helpen kwalitatieve teksten bij aan je vindbaarheid in Google. Ga daarom aan de slag met het upgraden van je contentmarketing!

Onze partners