Gepubliceerd op 26 september 2019

De datingapp voor werknemers en werkgevers

In een overhitte arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om nieuw personeel te vinden. Maar, dat wil niet zeggen dat (potentiële) werknemers en inspirerende talenten niet meer op zoek zijn naar nieuwe banen. En dat dús – u als organisatie in het MKB, corporate, of misschien wel bij de overheid – toch uw personeels- en HR-beleid tiptop op orde moet hebben om… die talenten wel binnen te kunnen halen.

Want, stelt u zich toch eens voor dat uw belangrijkste concurrent het eigen personeels- en HR-beleid beter op orde heeft.In dit blog helpen we u op weg. We hebben de 5 allerbelangrijkste trends uit HR-land op een rijtje gezet. Als u binnen uw organisatie verantwoordelijk bent voor de werving van personeel, dan kunt u deze trends eenvoudigweg niet meer negeren.

1/5 Werknemers willen goede balans tussen privé en werk

Wat zijn ze verstandig, vooral die jongere werknemers! Voor hen is werk méér dan ooit ook een middel om persoonlijk welzijn na te streven. Het is feitelijk heel simpel; werknemers zijn op zoek naar geluk in hun werk. En, ze willen balans tussen privé en werk; ze hebben geen zin meer om alleen maar uren en uren te maken.

Zinvol een bijdrage kunnen leveren aan de doelstellingen van de werkgever én die combineren met het bereiken van persoonlijke ambities, is hét credo. De werk- of bedrijfscultuur is anno 2019 dus niet meer een ‘dingetje’; het is een Unique Selling Point.

2/5 Werknemers willen aangesproken worden op hun competenties

Natuurlijk begrijpen werknemers dat ze inhoudelijke kennis moeten hebben om hun werk goed te kunnen doen. Maar, alles is te leren. Het gebruik maken van de unieke persoonlijke vaardigheden van die werknemers is dan ook een must. Juist omdat die bijdragen aan de prestaties van de werknemers in de organisatie. Ook hier is de bedrijfscultuur leidend. De belangrijkste competenties waar naar wordt gekeken zijn:

  1. Collegialiteit
  2. Klantgerichtheid
  3. Resultaatgerichtheid
  4. Zorgvuldigheid
  5. Innovatief denken
  6. Discipline

3/5 Jongeren hebben minder angst om van baan te wissselen

Waar je vroeger ‘een baan voor het leven’ had, zo denken vooral jongere werknemers veel meer in projecten. Ze gaan niet van ‘baan naar baan’ maar van ‘project naar project’. Jongeren zijn opgegroeid met netwerkcompetenties; ze kijken dus áltijd om zich heen.

Dat is best lastig voor een werkgever en mede daarom is de eigen bedrijfscultuur ook belangrijk. Blijft deze genoeg aansprekend? Maar bovenal is er ook een organisatorisch en commercieel belang: houdt talenten zo lang mogelijk aan uw organisatie verbonden. U hebt er niets aan als expertise (te) snel vertrekt.

4/5 Personeelsbeleid anno 2019: het is een dagtaak

Kandidaten hebben het gevoel dat ze niet genoeg aandacht krijgen van hun potentiële werkgevers. Het is ook soms bar en boos. Werkgevers die niet correct omgaan met sollicitanten en hun sollicitaties. Er wordt soms helemaal niet gereageerd.

Ja, we weten het: als personeelsmanager of eindverantwoordelijke voor het HR-beleid is het écht een dagtaak om dit goed op orde te hebben. Gelukkig bestaat er innovatieve software die een groot deel van dit proces automatiseert waardoor er meer tijd vrijkomt om de kandidaten te leren kennen en het persoonlijke aspect terugkomt.

5/5 Anoniem solliciteren

Mede ingegeven door politiek-maatschappelijke discussies is anoniem solliciteren op verschillende plekken in Nederland een feit. Er valt ook best wel wat voor te zeggen omdat de relevantie van de kandidaten dan daadwerkelijk de prioriteit krijgt.

Er is prima software op de markt, waar werkgevers hun eigen platform in creëren en waarbij aspecten als leeftijd, nationaliteit en geslacht al écht niet meer belangrijk zijn. De algoritmen bepalen dan daardoor de werkelijke relevantie van een kandidaat, op basis van zijn of haar persoonlijkheid en kwaliteiten. Daar zijn organisaties bij gebaat.

Slimmer en strategischer

Volgens Martijn Vermeulen, co-founder van Likewise in Ridderkerk, mogen werkgevers deze 5 genoemde trends niet negeren. “Je wilt als organisatie uiteindelijk toch de beste en meest relevante kandidaat? En, is het ook niet fantastisch dat tót aan de werkelijke live kennismaking een sollicitatieprocedure intussen ook geheel geautomatiseerd is.”

“Daar zit ongekend veel tijdwinst in voor de ondernemer en werkgever,” zegt Martijn. “Welke organisatie wil dat nu niet horen? Sollicitatieprocedures worden slimmer en strategischer! Tegelijk denken wij strategisch mee met iedere organisatie. Zo kunnen wij ondersteunen met marketing om kandidaten aan te trekken. Wij hebben bovendien een eigen talentpool als extra voor onze partners en weten wat werkt!”

Over Likewise
Wat begonnen is als een job platform is nu uitgegroeid tot een deelnetwerk. Met Likewise.ly is het mogelijk om als organisatie een eigen platform met App (white label) te hebben. Op deze manier kan een organisatie eenvoudig ontzorgd worden bij haar werving & selectie. Kandidaten schrijven zich middels een link in via uw website, via openstaande vacatures of social media kanalen en komen direct in uw unieke platform terecht. Zij worden automatisch gematcht aan openstaande vacatures op basis van opleiding, ervaring en competenties en cultuur.  Kijk voor meer info HIER

Onze partners