Gepubliceerd op 28 september 2021

Elektrische trucks van Iveco | Voor- & nadelen van elektrische vrachtwagens

Zo’n tien jaar geleden leek het idee om elektrische vrachtwagens te produceren en te gebruiken nog niet haalbaar. Zelfs de vooruitstrevende technologie van elektrische (personen)auto’s leek onvoldoende om de vrachtwagenbranche te overtuigen om over te gaan tot de productie van elektrische vrachtwagens. Maar tijden veranderen… Ook vrachtwagenfabrikanten zien steeds meer en vaker de voordelen en noodzaak van emissievrije transportoplossingen

Sinds enkele jaren is er een ommezwaai in de vrachtwagenbranche zichtbaar. Steeds meer fabrikanten van vrachtwagens en trucks zijn overgegaan tot de productie van elektrische varianten. De vrachtwagenindustrie neemt de productie van elektrische vrachtwagens serieus. Zo is er bijvoorbeeld onlangs door IVECO Stralis – in samenwerking met Nikola Corporation – een nieuwe productiefaciliteit voor elektrische vrachtwagens in Ulm (Duitsland) geopend.

De voordelen van elektrische vrachtwagens

 De productie en het gebruik van elektrische vrachtwagens biedt vele voordelen, waaronder;

  • Geen brandstof nodig, dus lagere kosten

Doordat de vrachtwagens rijden op elektriciteit is er geen dure brandstof meer nodig. Ook zijn de onderhoudskosten van een elektrische vrachtwagen over het algemeen lager dan die van een vrachtwagen met dieselmotor.

  • Milieuvriendelijk

Elektrische vrachtwagens stoten geen verontreinigende CO2-stoffen uit. Dus: een schonere lucht en minder opwarming van de aarde. Een aansluiting op de klimaatdoelstellingen.

  • Minder onderhoud motor

Elektromotoren hebben minder onderdelen die tot minder schade leiden in vergelijking met traditionele vrachtwagenmotoren

  • Geen geluidsoverlast

Vooral in stedelijke gebieden is geluidsoverlast een groot probleem. Traditionele dieselvrachtwagens maken veel geluid. Elektrische vrachtwagens rijden vrijwel geluidloos. Een perfecte oplossing dus.

  • Betere prestatie

Elektrische vrachtwagens zijn niet alleen lichter, maar bieden ook een snellere acceleratie. Dus; een verbeterde prestatie.

De nadelen van elektrische vrachtwagens

 Er zijn echter ook een aantal uitdagingen en nadelen m.b.t. tot elektrische vrachtwagens te benoemen, zoals;

  • Aanbod elektrische vrachtwagens

Er is momenteel nog relatief weinig aanbod op het gebied van elektrische vrachtwagens. Hoewel vrachtwagenfabrikanten zich steeds verder ontwikkelen, is het aanbod nog minimaal in vergelijking met het aanbod van elektrische personenauto’s.

  • Hoge (verzekerings)kosten

De kosten van elektrische vrachtwagens evenals de verzekeringskosten die hierbij komen kijken, zijn over het algemeen hoger dan de kosten voor traditionele vrachtwagens

  • Beschikbaarheid van oplaadpunten

Hoewel er steeds meer oplaadpunten voor elektrische voertuigen bijkomen, is het aantal nog steeds vrij beperkt. Bovendien duurt het lang om elektrische vrachtwagens op te laden.

Productie van elektrische zware vrachtwagens door IVECO & Nicola Corporation

In het Duitse Ulm hebben IVECO en Nikola Corporation de handen ineens geslagen om duurzaam transport in de vorm van elektrische vrachtwagens toegankelijker te maken voor de vrachtwagenindustrie. De focus van IVECO en Nicola Corporation ligt op klimaatneutraal zwaar transport voor zowel de korte als de lange afstand. Onlangs is in Ulm een nieuwe productiefaciliteit geopend. Naar verwachting zal in het najaar van 2021 gestart worden met de productie van elektrische vrachtwagens.

De eerste modellen die in Ulm worden geproduceerd, zullen in 2022 worden geleverd. Dit betreffen de batterij-elektrische 4×2 en 6×2 vrachtwagens met modulaire en schaalbare accu’s. De elektrische vrachtwagens hebben een capaciteit tot 720 kWh en een elektrische aandrijflijn die tot 480 kW vermogen levert.

De productielijn in Ulm zal naar verwachting in staat zijn om ongeveer 1000 elektrische vrachtwagens per jaar te produceren, waarna de productie geleidelijk zal worden opgevoerd.

Onze partners