Gepubliceerd op 10 mei 2021

Digitalisering in de zorg

De werkdruk in de zorg is heel hoog. Er is veel te doen en er zijn te weinig werknemers. Digitalisering in de zorg kan het personeel van sommige werkzaamheden ontlasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een digitale receptie. Een digitale receptie is een apparaat waarbij je kunt aangeven waarvoor je daar bent. Dit kan gaan om een controle of een bezoek moment. Je kunt vervolgens de QR-code op het apparaat scannen en dan mag je naar binnen. Hiermee voorkom je lange wachtrijen en is het dus minder druk bij de receptie. Er zijn nog andere manieren om te digitaliseren in de zorg. Deze staan hieronder beschreven.

Behandelen op afstand

Tegenwoordig kunnen patiënten in een ziekenhuis behandeld worden op afstand. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een smartphone, waarmee je vitale functies kunt controleren. Hierdoor weet je ten alle tijden hoe het met een patiënt gaat. Zo kun je alsnog de hulp bieden die iemand nog heeft en tegelijkertijd kun je een andere patiënt helpen. Tevens moet er wel interactie blijven tussen het zorgpersoneel en een patiënt. Anders kan een patiënt zich eenzaam voelen, wat weer ten nadele komt van de gezondheid.

Efficiënt werken door het verzamelen van data

Zorgpersoneel heeft in alle sectoren (ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, enz.) te maken met patiëntendossiers. Dit betekent vaak veel papierwerk. Concreet houdt dit in dat zorgpersoneel 35% van hun tijd kwijt is aan administratieve werkzaamheden. Deze tijd kun je daardoor niet aan patiënten besteden. Gelukkig wordt data over patiënten ook online bijgehouden. Door een goede samenwerking van doktoren, apothekers en het overige zorgpersoneel hoeft er minder tijd te worden besteed aan administratie. Er hoeft bijvoorbeeld minder rondgebeld te worden en een diagnose van een dokter komt gelijk in een dossier. Het nadeel is wel  dat deze gevoelige data kan worden gestolen door hackers. Vandaar dat er nog steeds ook met papieren dossiers wordt gewerkt.

Het langzaamaan veranderen

Verandering is iets dat tijd nodig heeft. Er komen steeds meer mensen op de wereld en dus zijn er ook steeds meer mensen die zorg nodig hebben. Als je werkt met mensen moet je rekening houden met de snelheid waarmee er verandering plaatsvindt. Aangezien je als zorgpersoneel de patiënten zo goed mogelijk hulp wil  bieden en tevens moet er genoeg interactie zijn. Daarom moet je dus langzaam veranderen. Een voorbeeld is het gebruik maken van aanmeldzuilen in een ziekenhuis. Dan is er minder interactie bij binnenkomst, maar zo daalt de werkdruk. Dat komt dus ten goede  aan de kwaliteit van de zorg. Digitalisering in de zorg is passen en meten. Wie weet wat de toekomst brengt…

Onze partners