Gepubliceerd op 15 april 2021

Typhoon ontsteekt lichten Tree of Hope op de dag dat normaal gesproken het festivalseizoen zou losbarsten

Amsterdams Experiential Marketing Agency WINK bedenkt en bouwt een dertig meter hoog baken van hoop in Amsterdam.

Dit weekend zou normaal gesproken het festivalseizoen in ons land geopend worden met Paaspop. Een moment waarop niet alleen festivalliefhebbers zich jaarlijks verheugen, maar waar ook vele makers achter de schermen zich maandenlang op voorbereiden. De makers en creatieven van de Nederlandse festivalindustrie, die door de huidige pandemie geheel tot stilstand is gekomen, hebben samen een tijdelijk baken van hoop gebouwd op een te (her)ontwikkelen gebied in Amsterdam Sloterdijk, District West. De Tree of Hope is vandaag onthuld met een Spoken Word door Glenn de Randamie oftewel Typhoon. Tree of Hope is tot 1 juli te zien langs de Basisweg in Amsterdam.

Bekijk hier de onthullingsvideo van de Tree of Hope met Spoken Word van Typhoon. 

Tree of Hope, het indrukwekkende 30 meter hoge symbool, aan de rand van Amsterdam, toont twee handen die naar de hemel reiken en elkaar omhelzen, met paradijsvogels die rond en boven hen zwermen. De tijdelijke installatie, gemaakt van wilgenstengels, wordt theatraal verlicht wanneer de avond valt, waardoor het een levendig, betoverend schouwspel van hoop, creativiteit en herkenning wordt.

“We wilden onze waardering tonen voor degenen die nog steeds onophoudelijk wachten om weer op te treden”, zegt oprichter van Wink Arne Koefoed. ‘Een gevoel van verbondenheid uitdrukken en tegelijkertijd een positief statement maken. Een teken van hoop dat ons eraan herinnert dat we binnenkort weer zullen spelen, dansen, verbinden en verwonderen.’

Culturele relevantie

Het Nederlandse Experiential marketing bureau Wink werd in eerste instantie door APF International gevraagd om nieuw leven in te blazen in een nu nog wat grimmig deel van Amsterdam-West, waar de komende jaren kantoortorens uit de vorige eeuw plaats zullen maken voor ambitieuze mixed-use vastgoed.

‘District West ligt naast Amsterdam Sloterdijk en de snelweg A5, wat ons verleidde om na te denken over hoe we deze geïsoleerde, maar voor de forens een voor de hand liggende locatie, als middel te kunnen gebruiken om een ​​gevoel van hoop te wekken na de toch al jaren durende evenementenstop.’

Wink schakelde de Nederlandse Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) in en plantte de makers waar ze floreren: het werk. ‘Er was een sterk verlangen om culturele relevantie en betekenis te geven’, verklaart Koefoed. De keuzes die leidden tot de levendige sculptuur die zoveel lof ontving dat er nu sprake is van een volgende bestemming. ‘Voor ons moest het echt impact maken.

Unsung Heroes

Dat festivals al een jaar lang niet hebben plaatsgevonden is niet alleen voor artiesten een zware klap, maar zeker ook voor al die duizenden mensen die achter de schermen werkzaam zijn. Om deze mensen de erkenning te geven die zij verdienen wordt volgende week de ‘Unsung Heroes’ campagne gelanceerd door WINK. Verschillende Nederlandse artiesten en festivals van onder andere ID&T, Q-dance en mojo concerts zetten een of meerdere van hun buitengewone medewerkers en collega’s in de schijnwerpers op social media.

Enkele van de vele artiesten die hun crewleden in de spotlight zetten zijn onder anderen Chef’Special, Di-rect, Glennis Grace, Guus Meeuwis, Nielson, Roxeanne Hazes, Sunnery James en Ryan Marciano, Tino Martin, Typhoon en Wolter Kroes.

Alleen maar toptalent

Koefoed stelde persoonlijk het getalenteerde team van creatievelingen samen, waaronder stage designers Dennis van Harten (Q Dance) en Marc Adema (Sensation), met grafisch ontwerpstudio Machine die verantwoordelijk werk voor het ontwerpen van de identiteit en daadwerkelijke paradijsvogels. ‘Deze jongens zijn geweldig, maar buiten het professionele circuit kent niemand hun namen.

Foto: Bart Heemskerk

Onze partners