Gepubliceerd op 1 november 2021

4 redenen waarom je een goed ondernemingsplan moet opstellen

Startende ondernemers vragen zich vaak af of een ondernemingsplan echt nodig is. Het is namelijk niet verplicht om een ondernemingsplan op te stellen. Toch blijkt het in de meeste gevallen onmisbaar. In dit artikel delen we vier redenen waarom jij een goed businessplan wilt schrijven voor jouw onderneming.

Vergroot je kans op financiering

Als jij financiering nodig hebt voor jouw bedrijf, dan moet je haast wel een ondernemingsplan hebben. Zonder ondernemersplan kom je bij de bank niet in gesprek. Ook andere geldverstrekkers willen graag antwoord op verschillende grote vragen voordat ze besluiten om in jouw product of dienst te gaan investeren. In het plan komt onder andere naar voren wat jouw idee precies is, wat de financiële vooruitzichten zijn, vanuit welke motivatie jij een bedrijf start, wat je strategie is en op welke doelgroep jij je richt.

Concrete aanpak

Droom jij al tijden over een eigen bedrijf maar durf je de sprong maar niet te maken? Door een ondernemingsplan te schrijven maak je jouw plannen concreet en kun je daadwerkelijk aan de slag. Je ziet in één oogopslag wat de kansen en risico’s zijn voor jouw bedrijf. Niet alleen jijzelf krijgt een onderbouwd inzicht in je plannen, maar ook anderen in je naaste omgeving. Gebruik dit document om je elevator pitch samen te stellen zodat jij op verjaardagen kunt vertellen waar je mee bezig bent en alvast oefent op jouw verkooppraatje. Gebruik een bedrijfsplan voorbeeld als uitgangspunt. Met dit voorbeeld kun je vandaag nog van start met het schrijven van je ondernemingsplan.

Makkelijker klanten vinden

Je kunt nog zo’n goed idee hebben, maar als niemand hier op zit te wachten of als je het niet onder de aandacht krijgt, dan heb je er weinig aan. Door een businessplan te schrijven ga jij je van tevoren verdiepen in je doelgroep en heb je alvast een opzetje om jouw marketingstrategie op te baseren. Wie is jouw ideale klant? Wat zijn de demografische kenmerken van jouw doelgroep? Waar bevinden deze klanten zich en hoe ga je ze bereiken? Welk probleem lost jouw product of dienst op? Dit zijn waardevolle vragen om jezelf te stellen voordat je aan de slag gaat. Het kan blijken dat je wat aanpassingen moet doen aan je oorspronkelijke idee om de kans van slagen te vergroten. Hier kom je het liefst zo vroeg mogelijk achter, wanneer je nog niet veel tijd en geld hebt geïnvesteerd.

Op koers blijven

Ook na die eerste opstartfase is een businessplan zeer waardevol. Je kunt dit document er altijd even bij pakken als je jouw focus uit het oog verloren bent. Als ondernemer kun je namelijk veel tijd kwijtraken aan activiteiten waar jouw focus niet op moet liggen. Je plan houdt je scherp en geeft je de motivatie om weer op het juiste pad te raken.

Wil jij een onderneming beginnen? Laat dan niets aan het toeval over, en zorg dat je een ijzersterk plan op papier hebt staan. Je weet nu wat de voordelen hiervan zijn, dus pak je pen en papier erbij, en ga ervoor!

Onze partners