Gepubliceerd op 27 september 2021

3 handige tips voor je ondernemingsplan

Je hebt de stap genomen: het beginnen van een eigen bedrijf. Hier hoort dan ook een ondernemingsplan bij. In dit artikel geven we 3 tips. Hierin zoomen we in op de ‘marketingkant’ van jouw plan.

1. Ontdek het onderscheidend vermogen van je concurrent 

Regelmatig komen wij ondernemers tegen die starten zonder goed om zich heen te kijken. Zij weten de namen wel te noemen van hun concurrent en het aanbod, maar daar stopt het ook. Het is belangrijk om verder te kijken in je concurrentieanalyse. Namelijk naar het ‘onderscheidend vermogen’. Dit betekent dat je op zoek gaat naar het geen waarom de klant bij je concurrent koopt.

Als iedere concurrent namelijk hetzelfde roept, bijvoorbeeld: gratis montage van je nieuwe keuken, is het verstandiger om jezelf op een ander gebied te onderscheiden. Je wilt namelijk een reden hebben waarom klanten specifiek bij jou moeten kopen.

Tip:
Weet je echt niet hoe je onderscheidend kunt zijn? Pak dan één ‘standaard’ element uit van je product of bedrijf en maak dat groot. We geven hieronder een voorbeeld.

Copywriter Aartjan van Erkel gaf in zijn boek ooit een soortgelijke situatie: er waren tientallen aanbieders van stofzuigers. Allemaal riepen ze hetzelfde: ‘de beste hulpmiddel voor een schoon huis’.

Een andere aanbieder nam het heft in eigen handen en benoemde één specifiek onderdeel van de stofzuiger. Iets wat niemand noemde en maakte dat groot. Namelijk dat de stofzuiger een hele lange snoer had van 15 meter, waardoor je overal in huis makkelijk kon schoonmaken. Zo maakte dit bedrijf hun product onderscheidend. Puur om een element van hun product groot te maken dat de rest niet deed. 

Kun jij echt geen onderscheidende punten vinden van je concurrent? Kijk dan in hun reviews wat klanten zeggen en waarom ze daar kopen. Zie de foto hierboven.

 

2. Maak je doelgroep specifiek 

Heb je dat ooit gehoord: wanneer je iedereen wilt bereiken, bereik je eigenlijk niemand. Dat is logisch! Zodra heel Nederland je ideale klant is, kun jij je marketingboodschap niet goed afstemmen op je ideale klant. Waarschijnlijk voelen de meeste zich niet aangesproken met een ‘standaard marketinguiting’ die voor iedereen van toepassing is.

Bedenkt even waarom jij je bedrijf start. Je hebt namelijk dé oplossing voor een specifiek probleem van je doelgroep. Door je in te leven in deze groep, is de kans groter dat je product of dienst aanslaat.

Voorbeeld: 
Er zijn steeds meer personal trainers in Nederland. Velen zeggen: ik maak iedereen in Nederland fit. Ten eerste ben je niet onderscheidend van de concurrent en niet iedereen voelt zich aangesproken als je zo’n advertentie lanceert.

Als jij je specifiek richt op bepaalde groepen voelt je potentiële klant zich meer aangesproken. Bijvoorbeeld een personal trainer die zegt te richten op:
+ Vrouwen met een maatje meer die graag 5-40 kilo willen afvallen.
+ Mannen met een normaal postuur die gespierder willen worden voor de zomer.
+ 65+ mensen die fit willen blijven.

Zie jij het verschil? Door je groepen op te delen, kun je veel gerichter marketingcampagnes uitvoeren in plaats van te zeggen: heel Nederland maak ik fit. Zo kun je bijvoorbeeld met Facebookadvertenties targetten op deze groep.

En eerlijk is eerlijk: stel dat jij als vrouw graag wilt afvallen. Bij wie zou je dan om meer informatie vragen? Een personal trainer die op zijn site schrijft dat hij vrouwen helpt afvallen. Of een trainer die zegt dat hij iedereen helpt om fit te worden.

Kortom, maak je doelgroep nog specifieker in je ondernemingsplan. Dit kun je onder meer doen door ze op te delen in:
+ Regio
+ Geslacht
+ Leeftijd
+ Levensstijl
+ Beroep

Onlangs zagen we deze advertentie op Instagram. Hiermee focussen ze speciaal op inwoners uit deze plaats. Dat trekt de aandacht!


3. Schrijf een strategie hoe je de klant gaat bereiken

In een ondernemingsplan is het handig om te werken met een marketingmix, de 4P’s. Dit betekent dat je het volgende gaat opschrijven:
1. Product: wat ga je verkopen?
2. Prijs: welke prijs betaalt de consument?
3. Plaats: waar verkoop je het product of dienst?
4. Promotie: hoe ga jij jouw klant bereiken?

We zoomen in op punt 4. Namelijk hoe jij je klant gaat bereiken. We zien namelijk dat hier vaak eenvoudig over gedacht wordt. Zoals: ik bereik mijn doelgroep wel op social media en ik laat ze op mijn site komen door te werken aan zoekmachine optimalisatie (SEO).

Vervolgens vragen we: hoe doe je dat? Als antwoord horen we dan: ik ga meerdere keren per week mijn aanbod tonen op Facebook. Daarnaast gebruik ik een aantal zoekwoorden op mijn website om hoger in Google te komen.

We zien het liever anders:
Weet dat social media een belangrijk kanaal is om je naamsbekendheid te vergroten en niet om constant je product of dienst aan te bieden. Het is belangrijk om een band te creëren en te onderhouden met je doelgroep. Social media is niet de plek om constant verkoopberichtjes te plaatsen. Dit wekt irritatie op en je verliest volgers.

Je zou wel het volgende kunnen doen:
+ Kijkjes achter de schermen geven
+ Handige tips delen
+ Inspirerende quotes plaatsen
+ Veelgestelde vragen van klanten beantwoorden
+ Maak vlogs met hierin interessante verhalen; hiermee laat je ook het gezicht achter ‘t bedrijf zien.
+ Succesverhalen van klanten tonen
+ Een poll starten om interactie uit te lokken.

Kortom, bouw een connectie op met je doelgroep.

Helpt het om een paar zoekwoorden te gebruiken om hoger te komen in Google? 

In een markt waar concurrentie is, red je het niet alleen met een paar zoekwoorden. Zoekmachine optimalisatie is een constant proces en geen eenmalig proces. Zo kom je niet alleen hoger door zoekwoorden te gebruiken. De juiste stappen om hoger in Google te komen zijn onder meer:
1. Zoekwoordenanalyse doen
2. Huidige pagina’s optimaliseren (inspelen op zoekintentie van de doelgroep). Hier speelt het gebruik van zoekwoorden ook een belangrijke rol.
3. De juiste techniek toepassen: gebruik de juiste HTLM-codes voor kopjes en maak je website snel. Daar hecht Google waarde aan.
4. Regelmatig nieuwe content schrijven. Bijvoorbeeld blogartikelen en hierin intern linken naar je andere pagina’s.
5. Zorgen dat andere relevante websites naar jouw site verwijst.

Zoals je ziet komt er dus meer kijken dan alleen het benoemen van ‘social media en SEO’ in je ondernemingsplan om de doelgroep te bereiken. Hier zit een complete strategie achter. Denk er dus niet te simpel over en werk het vooraf uit. Dan kun je effectief marketing uitvoeren!

Onze partners