Gepubliceerd op 29 september 2021

De geheimen van search engine optimization

Je hebt vast wel eens van SEO (of search engine optimization) gehoord. Het is tegenwoordig een onmisbaar begrip voor iedereen die een website of webshop heeft. SEO doelt op het optimaliseren van je website of webpagina’s voor zoekmachines (en de gebruiker). Hierdoor word je sneller gevonden in zoekmachines zoals Google. Zet je SEO goed in, dan zullen meer mensen je website of pagina vinden en bekijken. Sta je niet stil bij SEO wanneer je bijvoorbeeld een webshop inricht, dan laat je juist veel kansen liggen. Maar hoe begin je met optimaliseren, en wanneer schakel je een specialist zoals Semwerkt in?

De drie pilaren van SEO

Search engine optimization is op te delen in drie belangrijke onderdelen: content, autoriteit en techniek. De techniek heeft alles te maken met je website of pagina zelf. Laadt die bijvoorbeeld snel genoeg? Wanneer een pagina er lang over doet om te laden haken gebruikers af, en dat zie je terug in de resultaten. Daarnaast moet je website goed leesbaar zijn voor zoekmachines. Dat zorgt ervoor dat je pagina’s geïndexeerd worden en in de database van de zoekmachine komen.

Schrijf niet alleen voor Google

Een belangrijke schakel is content. Dat is bijvoorbeeld de tekst die je op je webpagina gebruikt. Schrijf je goede content, dan trekt dat mensen aan. Je kunt je teksten optimaliseren door gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden die belangrijk zijn voor je bedrijf of website. Toch is het belangrijk de gebruiker hierbij in het achterhoofd te houden. Wanneer je alleen voor de zoekmachine schrijft, komen je teksten al snel gemaakt en oninteressant over. Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers de meest relevante websites aanbieden; dat zijn sites die ze graag bezoeken. Zorg er dus voor dat je content plaatst die je doelgroep graag leest.

Wees creatief met links

De autoriteit van je pagina verhogen, doe je met links. Hoeveel links verwijzen er naar je website, en hoeveel autoriteit hebben de websites die naar jouw website verwijzen? Door goede en interessante content te produceren zorg je ervoor dat andere sites je informatie delen, overnemen en naar je linken. Dat wordt linkbuilding genoemd. Ook binnen je eigen website kun je met links aan de slag. Zorg dat verschillende pagina’s op een organische manier naar elkaar verwijzen. Dat is handig voor de gebruiker, maar ook voor Google.

Schakel een SEO-specialist in

SEO is een vakgebied dat continu in beweging is. De regels die vandaag gelden, kunnen door de volgende update van Google veranderen. Als je het goed wilt aanpakken kun je er het beste voor kiezen een specialist in te schakelen. Naast SEO is ook SEA belangrijk in elke marketingstrategie. Het liefste vind je dus een online-marketingbureau dat zowel een SEO- als een SEA-specialist in huis heeft. Op die manier weet je zeker dat je op het gebied van Search Engine Marketing geen kansen laat liggen.

Onze partners