Gepubliceerd op 24 april 2019

Zo verhoog je de omzet van je webshop

Hoewel het aantal fysieke winkels in veel winkelcentra de afgelopen jaren flink is afgenomen, is het voor eigenaren van online winkels ook niet eenvoudig om het hoofd boven water te houden. Dat is overigens niet iets van de laatste tijd. In 2014 berichte Emerce al dat de gemiddelde webwinkel onder de 10.000 euro per jaar omzet draait. De grote vraag is dus hoe je de omzet van je webshop kunt verhogen? Lees verder en je weet het.

Zorg voor waardevolle content

Er zijn enorm veel bedrijven zonder webshop die regelmatig waardevolle content op hun website publiceren. Hoe anders is dat op de gemiddelde webshop… Vaak is dit alle content die je vindt:

1. Productomschrijvingen
2. Veelgestelde vragen
3. Bestelinformatie
4. Een stukje over de webshop

That’s it. Zonde, want door waardevolle content te publiceren kun je de online vindbaarheid verbeteren en het vertrouwen van je websitebezoekers winnen waardoor ze bij jou kopen.

Een voorbeeld
Stel: je verkoopt luchtbevochtigers via je webshop. Dan kun je naast dat je de webshop optimaliseert op termen zoals ‘luchtbevochtiger’ en ‘luchtbevochtiger kopen’ ook content maken voor klanten die er nog niet aan toe zijn om een luchtbevochtiger te kopen.

Kortom, je kunt informatieve content maken waarmee je inspeelt op de zoekopdrachten die je in de onderstaande afbeelding ziet staan.


Bron: Google Zoekwoordplanner

Zo kun je een artikel schrijven over de oorzaken van droge lucht in huis, hoe je de luchtvochtigheid kunt meten en welke oplossingen er zijn om het probleem op te lossen. Dit soort content heeft een aantal voordelen ten opzichte van de populaire zoekwoorden met hoge zoekvolumes:

1. Je bent je concurrenten voor die zich alleen op de koopgerichte zoekwoorden richten. Zo kun jij een deel van hun potentiële klanten naar jouw website krijgen die er nog niet aan toe zijn om tot een aankoop over te gaan.
2. Doordat je waardevolle informatie deelt, win je vertrouwen bij je websitebezoekers. Je bent er immers niet op uit om te direct te verkopen, maar om het probleem op te lossen en daardoor te helpen kopen.
3. Meer websitebezoekers: koopgerichte zoekwoorden hebben vaak hogere zoekvolumes en kunnen daardoor voor meer websitebezoekers zorgen. Maar tel alle zoekvolumes van informatieve zoekopdrachten eens bij elkaar op. Je zult zien dat het potentiële bereik de moeite waard is.

Zet linkbuilding in om je vindbaarheid te verbeteren

Links op andere websites die naar jouw website verwijzen, hebben nog altijd een enorme invloed op je posities in de zoekmachines. Voer daarom een brainstormsessie uit over van wat voor soort bedrijven je een link wilt hebben.

Een voorbeeld

Stel je bent een grafisch ontwerper en je houdt je bezig met het ontwerpen van websites, logo’s en andere visuele communicatie-uitingen. Interessante bedrijven om een link vandaan te krijgen zijn dan onder andere:

  • Websitebouwers
  • Fotografen
  • (Online) marketeers
  • Signbedrijven

Misschien werk je al samen met dergelijke bedrijven en zijn ze daardoor bereid om een link naar je website op te nemen. Bijvoorbeeld op een pagina over partners waarmee de bedrijven samenwerken. Werk je als grafisch ontwerper nog niet samen met de zojuist genoemde bedrijven? Dan is het sowieso raadzaam om ze te benaderen, om op die manier je netwerk te vergroten. Op een later moment kun je dan alsnog om een link vragen.

Een tweede manier om aan links te komen, is gastbloggen. Denk aan het schrijven van een interessant artikel over de laatste trends op het gebied van webdesign. Websites waarop je dat kunt doen zijn onder andere  Frankwatching en Marketingfacts.

Nog een laatste tip om aan links te komen: vraag aan klanten waarvoor je het webdesign hebt ontworpen om een link in de footer op hun website te zetten. Footerlinks zijn niet de meest waardevolle links, maar helpen nog altijd om je vindbaarheid te verbeteren.

Benut het potentieel van je categoriepagina’s

De categoriepagina’s zijn de overzichtspagina’s waarop alle producten staan die onder een bepaalde categorie vallen (bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/laptops). Deze pagina’s zijn uitermate geschikt om op algemene zoektermen (zie de opsomming in onderstaand voorbeeld) te ranken in de zoekmachines.

Een voorbeeld

Stel dat je ergonomische producten verkoopt. In dat geval heb je een categoriepagina voor:

  • Computermuizen
  • Toetsenborden
  • Beeldschermen
  • Bureaus
  • Bureaustoelen

Zoals gezegd wil je dat de categoriepagina’s op de algemene zoekwoorden ranken die de categorieën omschrijven. Dus in dit geval ergonomische muizen, ergonomische toetsenborden enzovoorts. Om dat voor elkaar te krijgen heb je content nodig.

Vertel daarom per categoriepagina welke mogelijkheden er zijn, waar je op moet letten als je het product gaat kopen enzovoorts. Kortom, maak waardevolle content.

Toon ook je assortiment binnen de productgroepen op de categoriepagina’s en maak het je websitebezoekers gemakkelijk om direct naar een specifiek product te kunnen klikken om tot aankoop over te gaan.

Categoriepagina’s en linkbuilding

Door voor inkomende links te zorgen die naar de categoriepagina’s verwijzen, word je steeds beter vindbaar op de algemene zoekwoorden. Op hun beurt geven de categoriepagina’s de opgebouwde autoriteit door aan de specifieke productpagina’s. Daardoor wordt je vindbaarheid op specifieke producten binnen een categorie ook beter.

4 tips om het aantal conversies onder je huidige websitebezoekers te verhogen

Alle tips die we tot nu toe met je hebben gedeeld zijn met name bedoelt om je vindbaarheid te verbeteren en daardoor meer websitebezoekers te krijgen. Maar om de omzet van je webshop te verhogen, kun je natuurlijk ook het aantal verkopen onder het huidige aantal websitebezoekers proberen te verhogen. We bespreken 4 manieren waarop je dat kunt doen.

Maak gebruik van klantreviews

Je kunt nog zó goed je best doen om je websitebezoekers te overtuigen om bij jou te kopen, maar vrijwel niets werkt zo goed als klanten die een positieve boodschap geven in de vorm van klantreviews.

Vraag daarom altijd of klanten je willen beoordelen. Je hebt hier mooie oplossingen voor, zoals Klantenvertellen.nl waarmee klanten je aan de hand van een aantal vragen eenvoudig kunnen beoordelen. Wil je hier niet in investeren? Dan kun je ook per e-mail om een beoordeling vragen en die op je website vermelden.

Zorg voor een chatfunctie

In een fysieke winkel verwacht je om hulp te kunnen vragen als je een vraag hebt. Zorg er daarom voor dat dat ook in je webshop mogelijk is en integreer een chatfunctie. Om het persoonlijker te maken, kun je een foto van de servicemedewerker tonen en ervoor zorgen dat de chatfunctie automatisch wordt geactiveerd als iemand een bepaalde tijd op je website actief is (bijvoorbeeld na 1 minuut). Lang niet iedere websitebezoeker realiseert zich dat hij via de chat om hulp kan vragen. Daarom is het goed om je bezoeker daarop te attenderen. Zo weet hij dat je klaar staat om te helpen wanneer hij een vraag heeft.

Toon keurmerken en contactgegevens

De meeste websitebezoekers kennen je niet, dus moet je er alles aan doen om het vertrouwen te winnen. Naast klantreviews zijn keurmerken daar een uitstekend middel voor. Toon daarnaast ook je contactgegevens op iedere pagina. Op die manier maak je het je websitebezoekers niet alleen gemakkelijk om contact met je op te nemen, maar versterk je ook het vertrouwen dat je geen nepwebshop bent.

Maak gebruik van e-mailmarketing

Ondernemers vinden het soms lastig om e-mailmarketing in te zetten, omdat ze bang zijn om als spam over te komen. Maar bekijk het eens van de andere kant. Stel jij bent fan van een bepaald kledingmerk. Je koopt regelmatig via je favoriete webshop kleding van dat merk. Dan vind je het toch fijn om een e-mail te krijgen als de nieuwe collectie binnen is of als er mooie aanbiedingen zijn?

Kortom, voel je niet bezwaart om je klanten regelmatig een e-mail te sturen om ze te informeren over nieuwe producten, aanbiedingen enzovoorts. Zolang je maar niet te veel achter elkaar e-mailt, is er niks aan de hand.

En nu jij!

Er zijn nog veel meer manieren om de vindbaarheid en het aantal verkopen van je webshop te verbeteren. Maar met de tips uit dit artikel kun je de vindbaarheid en het aantal verkopen al flink verbeteren.

Overigens kun je het beste stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Op die manier krijg je inzicht in welke verbeteringen voor meer verkopen en vindbaarheid zorgen en welke niet. Zie je het niet zitten om de verbeteringen zelf door te voeren of heb je geen tijd om het werk te doen? Dan is het verstandig om een online marketing bureau in te schakelen die het werk voor je uit handen neemt.