Gepubliceerd op 16 juli 2020

Een aansprekende verpakking is een al half tevreden klant

De verpakking is het eerste én het laatste wat de klant van uw product ziet: wanneer hij of zij het aanpakt en wanneer hij de doos, zak of beker weggooit. Dat zijn twee uitgelezen momenten om uw bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen en indruk te maken met de kwaliteit van uw verpakking. Wie al zoveel aandacht besteedt aan de vorm doet dat waarschijnlijk des te meer aan de inhoud. De verpakking is dan wel niet bedoeld om te bewaren, de naam die erop gedrukt staat zeker wel.

Verpakking is de laatste jaren in een slechte reuk komen te staan. De plastic soep in de oceanen bestaat immers vooral uit plastic zakjes. De consument zucht onder het gewicht van al dat karton en piepschuim dat hij ’s avonds op straat moet zetten en de ondernemer vraagt zich af of de kosten van al dat verpakken niet omlaag kunnen. Het kan zeker minder en beter, vooral door gebruik te maken van milieuvriendelijke, dus herbruikbare, materialen en door steeds slimmer te verpakken. Maar laten we ook niet uit het oog verliezen dat verpakkingen een levensnoodzaak zijn, bijvoorbeeld om voedsel vers te houden en te beschermen tegen schadelijke impact, om te voorkomen dat producten tijdens het transport beschadigd raken, én om van het moment van ontvangst een plezier te maken.

Persoonlijkheid

De verpakking kan een bruine doos zijn, een grijze zak, een doorzichtig kunststof bakje, puur functioneel, maar het merendeel van de verpakkingen heeft meer persoonlijkheid dan een container vol aardappelen. Verpakkingen zijn vaak kleurrijk, voorzien van illustraties, slogans en logo’s. Daardoor trekken ze de aandacht van de persoon voor wie ze bedoeld zijn. Die attentiewaarde kan nog worden verhoogd door de verpakking te bedrukken met de naam van uw bedrijf. Nee, dat bedrukken is allang niet meer voorbehouden aan de grote bedrijven en merken. Ook het kleinere MKB kan het zich veroorloven. Bedenk eens hoeveel positieve aandacht u hiermee genereert. De delicatessenwinkel die de kunststof bakjes waarin ze lunchsalades verkoopt, bedrukt met haar eigen logo en bedrijfsnaam, etaleert die twee dagelijks op straat. De collega die vraagt “Wat eet jij daar voor lekkers?” krijgt als antwoord een mondvolle verwijzing naar de winkelnaam op het bakje. De webshop die haar producten in eigen dozen thuis laat bezorgen ‘drukt’ de naam van de webwinkel in de blik van de ontvanger. In deze tijd vol online aanwezigheid van grote spelers als Amazon en Bol.com een belangrijk voordeel. Maar ook het accountantskantoor of het uitzendbureau dat deelneemt aan een regionale beurs kan potentiële klanten thuis nog eens aan het bezoek herinneren door draagtassen te maten bedrukken met het eigen logo en koffie te schenken in eigen bekers. De verpakking is vaak een belangrijk geheugensteuntje. Tegelijk met het oppakken van die tas – om even naar de supermarkt te gaan – herinnert de man of vrouw zich het gesprek en het aantrekkelijke voorstel dat u deed. Het kan nét dat essentiële zetje zijn bij het nemen van de beslissing.

Allround specialist

Niet iedere leverancier van verpakkingen kan deze dienst verzorgen. Ofwel hebben ze net dat type verpakkingen niet in huis, ofwel moeten ze deze duur extern inkopen, ofwel weten ze simpelweg niet wat u eigenlijk wilt. Kies hierover een leverancier met een breed assortiment, een ruime klandizie en vooral een ruime ervaring. Als u een vaag idee heeft wat u voor ogen staat, zet deze allround specialist het plaatje voor u op scherp met een gedetailleerd voorstel. Zoals gezegd: de verpakking is het eerste wat uw klant van uw product ziet. Zoals een goed begin het halve werk is, zo is een aansprekende verpakking een al voor de helft tevreden klant.

Tekst: Jeroen Kuypers