Gepubliceerd op 30 augustus 2021

Maak je klanten fan in 5 stappen

Heeft jouw bedrijf al een klantenkaart? Het is dé manier om het koopgedrag van je klanten in kaart te brengen. Als je weet wat hen interesseert, kun je exclusieve aanbiedingen doen. Net wat meer aandacht geven, bijvoorbeeld op een verjaardag. Zo worden je klanten loyaler. En een loyalere klant geeft meer uit.

Je herkent het vast wel; je hebt iets nodig van de drogist. Aanbieders genoeg. Toch kies je voor die keten waarvan jij een klantenkaart hebt. Kun je nog wat punten verzamelen en de volgende keer extra korting krijgen. Zo eenvoudig werkt een klantenkaart. Je maakt je klanten fan. Interessant dus voor de retail, maar zeker ook voor andere branches. Denk bijvoorbeeld aan een ledenpas, een zwembad-abonnement of een vriendenkaart voor een museum.

De voordelen zijn duidelijk, maar hoe zet je zo’n systeem op? We helpen je met dit 5-stappenplan voor een succesvol loyaliteitsprogramma:

Stap 1: Maak een plan

Een goed doordacht plan is essentieel voor succes, ook als je een loyaliteitssysteem wilt opzetten. Bepaal wat je doel is. Wil je meer traffic genereren, de loyaliteit verhogen, de klantwaarde verhogen en/of meer verkopen? Bedenk ook wat het voordeel voor je klanten is. Alleen dan kun je ze overtuigen om nog een extra plastic pasje in hun portemonnee te doen. Zorg dus dat je een aantrekkelijk voordeel te bieden hebt, bijvoorbeeld in de vorm van spaarpunten of kortingen. Maak deelname aan het loyaliteitsprogramma zo laagdrempelig mogelijk en bied de kaart gratis aan.

TIP: Een direct voordeel, zoals korting bij een aankoop, werkt vaak het beste.

Stap 2: Zorg voor een goede (technische) basis

Kies het loyaliteitssysteem dat bij jou past. Daarvoor breng je het proces goed in kaart. Hoe ga je data opslaan? Wat moet het platform allemaal kunnen? Welke technische koppelingen moeten er komen, bijvoorbeeld met je kassasysteem en/of scanner? Vooral het verzamelen van klantgegevens moet goed en veilig gebeuren. Gegevens zoals NAW, geboortedatum, geslacht en e-mail zijn basisgegevens. Probeer ook andere kenmerken, zoals interesses en koopvoorkeuren te achterhalen. Zo wordt segmenteren (met een persoonlijk aanbod) een stuk gemakkelijker.

Stap 3: De perfecte klantenpas

Een fysieke plastic pas vergroot het bewustzijn van je bedrijf, meer dan een digitaal middel dat kan. De klantenkaart is dan ook een vertrouwd verschijnsel in de detailhandel. Om positief op te vallen, zul je met een goede klantenkaart moeten komen. Zowel qua uitstraling als functionaliteit. Denk daarbij aan je huisstijl en bepaal welke technische functies de kaart moet hebben. Is een barcode genoeg? Of wil je meer mogelijkheden met een ingebouwde chip?

TIP: Zet ook de naam van je klant erop. Zo wordt de klantenkaart nog persoonlijker.

Stap 4: De implementatie

Alles goed voorbereid? Dan is het tijd om je loyaliteitssysteem uit te rollen. Informeer je medewerkers over de mogelijkheden en klantvoordelen. Vraag ze om de klantenkaart proactief aan te bieden en verbind hier eventueel een incentive aan, zodat je ze extra motiveert. Gebruik je website, e-mail en sociale media om de kaart te promoten bij je doelgroep.

TIP: Je belangrijkste marketingboodschap is het antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’

Stap 5: Gebruik de data

Na de lancering is het zaak om je klanten van relevante informatie te voorzien. Doe dat zo persoonlijk mogelijk. Maak slim gebruik van de verzamelde klantdata en spits je aanbod toe op de interesses en/of koopvoorkeuren van je klant.

TIP: Vraag ook regelmatig wat je klanten ervan vinden. Zo kun je je klantloyaliteitsprogramma steeds beter afstemmen op jouw doelgroep.

Direct aan de slag?

Wil jij snel aan de slag met het maken van je eigen klantenkaarten? Dat kan met de handige en complete starterspakketten van DCP, specialist in plastic passen, labels en etiketten. Hiermee haal je alles in huis om direct te beginnen: een betrouwbare cardprinter, inclusief full colour printlint, blanco passen en software. Toch nog wat hulp nodig? DCP helpt je graag op weg!

DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Tel.  050 579 00 84
E-mail: info@dcp.nl
www.dcp.nl

Onze partners