Gepubliceerd op 30 maart 2021

Digitalisering Bumé komt goed van pas in coronatijd

Al in 2017 maakte Bumé Bouw en Onderhoud serieuze stappen op het gebied van digitalisering. De verhuizing naar het spiksplinternieuwe pand in Westervoort bracht een extra impuls aan die digitale ontwikkeling en nu met de coronacrisis blijkt het online werken een uitkomst; ongeacht welke locatie; voor kantoorpersoneel en voor de vakmensen op de werkvloer; op elk tijdstip van de dag; met alle materialen op de juiste plek; het kan allemaal bij Bumé. Nico Budel, samen met broer Frans eigenaar van Bumé Bouw en Onderhoud, is klaar voor de volgende stap: afstemmen van hun systeem met die van opdrachtgevers.

Paperless

Toen in 2017 woningcorporatie Vivare in plaats van zes voortaan drie vaste aannemers selecteerde voor bouw- en onderhoudswerkzaamheden betekende het voor Bumé veel extra werk. “We waren erg blij met de waardering”, blikt Nico Budel terug. “Maar het betekende dat we nog meer moesten inzetten op onderhoud. Bovendien staan de tarieven bij corporaties onder druk.” Hij is verantwoordelijk voor de onderhoudsafdeling bij Bumé en werkt inmiddels voor vier grote woningcorporaties en een 150-tal verenigingen van eigenaren. “Dan praat ik over kastdeurslotjes, tegeltjes, keukentjes en badkamers renoveren, deuren afhangen. Dat zijn allemaal klussen met een maximale ordergrootte van 50 duizend euro. De vraag was hoe ik het beter, slimmer en efficiënter kon doen. Hoe blijf ik in control? Dus vanaf begin 2017 zijn we alle processen gaan digitaliseren.” Het begon met het werken met iPads waarop de vaklieden hun opdrachten kregen thuisgestuurd, waarop ze de uren en materiaalverbruik kunnen vastleggen, en waarop ze kunnen aangeven of en hoe de klus geklaard is. “We hebben het nu in coronatijd gezien; ik heb zes mensen van de planning thuiswerken en die sturen hun opdrachten naar de jongens toe. Die jongens sturen het terug en de administratie haalt het automatisch op. Er hoeft bijna niemand meer hier te zijn.” Dat was de eerste grote stap bij Bumé.

Volgende stap: mutatiewoning

Nico Budel constateerde dat bij het vrijkomen van een huurwoning er een enorme administratieve rompslomp plaatsvond, elke keer weer. “De medewerker die de lege woning opneemt moet vijftien formulieren invullen, dertien het zelfde en dat moet dan naar vijf à zes verschillende personen toe. Het begint met het maken van foto’s van de voor- en achterkant van de woning. Daarnaast moet hij de gas-, water- en elektrameters opnemen. Hij moet kijken of de oude huurder nog iets moet doen en wat moet er gebeuren als de huurder eruit is. Die documenten moesten ze elke dag invullen.” Voor de processen die op dat moment moeten plaatsvinden heeft Bumé de ‘opname-app’ ontwikkeld. “In de app zit een agenda, zodat hij weet waar hij naar toe moet en verder zijn alle facetten van A tot Z opgenomen die hij stap voor stap langs kan gaan. Die app is een behoorlijke investering geweest, maar nu kan hij een woning compleet administratief doorlopen en stuurt automatisch alle belanghebbenden de betreffende informatie. Het scheelt ons bijna een uur per mutatiewoning, waarvan wij er vijftien tot twintig per week doen.”

Toekomst

De app genereert automatisch de documenten die ook de woningcorporatie nodig heeft. “Wij sturen die nu nog in PDF. We willen er naar toe dat de gegevens direct in hun systeem terecht komt”, stelt Nico Budel, die fan is van opensource technologie. “Of we aansluiten op elkaars systemen of dat we een platform creëren waar uitwisseling plaatsvindt, daar zijn we nu mee bezig. Natuurlijk moet het veilig zijn en moeten we rekening houden met AVG en dergelijke. Maar dit is wel de toekomst.”

Bumé Bouw en onderhoud
De Smidse 2 6931 KJ Westervoort
Telefoon 026 – 741 07 41
E-mail info@bume.nl
www.bume.nl

Tekst en Fotografie: Dick Leseman

Onze partners